…en toch ‘Yesss!’ roep bij elke nieuwe opdracht

 

Tegenslag? Moi?

 

Ik slik.
´Mijn Waarom

 

Klant P. kijkt me geïnteresseerd aan. Maar terwijl ik vertel waarom ik in 2015 voor mezelf begon, word ik rood. ´Leugenaar,´ fluistert een stemmetje in mijn hoofd.

 

Ik durf P. niet aan te kijken, want dat stemmetje heeft gelijk. Om een sterke Over ons-pagina te schrijven, vraag ik hem om óók te vertellen over zijn minder succesvolle ondernemerservaringen. Want, zo hou ik hem voor, een eerlijk verhaal zorgt voor verbinding. En een verhaal zonder tegenslag is niet interessant.

 

Maar mijn eigen verhaal begint pas ná het dieptepunt. Ik schaam me teveel om het vanaf het begin te vertellen.
‘Lafaard,’ spot het stemmetje.

 

Maar ik wil niet laf zijn. Dus vertel ik P. mijn échte ‘Waarom’.

It's all about the Why (Simon Sinek)

 

Waarom ben je voor jezelf begonnen?

 

Omdat ik niet meer in loondienst durfde.

 

Waarom durfde je niet meer?

 

Omdat ik altijd ontslagen word.

 

Vanuit mijn ooghoeken kijk ik P. aan. Loser, verwacht ik te horen. Maar P. kijkt me rustig aan.

 

Altijd ontslagen?

 

Nou ja, bíjna altijd. Bij Super de Boer heb ik 7 jaar gewerkt. Met veel plezier: die meiden hebben me een vak geleerd en me een plek gegeven. Maar daarvoor én daarna werden mijn contracten niet verlengd. En niet omdat ik slecht presteerde.

 

Waarom werd je dan wel ontslagen?

 

Omdat ik het politieke spel niet beheers en leidinggevenden tegen de haren in strijk.

 

P. leunt voorover.

 

Oh?

 

Ooit plande een CEO een functioneringsgesprek met mij in. Achter de rug van mijn baas om. Ik hou niet van stoken, dus ik annuleerde het. Ik vertikte het om me voor zijn karretje te laten spannen. Maar ik had geen idee hoe ik dan wél had moeten aanpakken.

 

En dat was maar één van mijn blunders.

 

Dan zoek je toch gewoon een nieuwe baan?

 

Dat deed ik ook. Ik begon drie keer opnieuw. Drie keer nam ik met hangende schouders weer afscheid. Drie keer huilde ik om de afwijzing.

 

P. knikt: ‘Dat begrijp ik.’

 

En toen?

 

Toen durfde ik niet meer. Ik gaf mezelf de schuld. Je bent te naïef. Je bent te kwetsbaar. Te gecompliceerd om mee samen te werken. 

 

Maar er moest brood op de plank.

 

Maar er moest brood op de plank, dus ik accepteerde een freelance schrijfopdracht. Dat bleek een schot in de roos.

 

Waarom was het zo’n goede beslissing?

 

Bij die eerste klus gebeurde er iets. Mijn opdrachtgever waardeerde mijn werk en ze vond dat ik goed meedacht. Eindelijk had ik mijn plek gevonden.

 

Voor ik het wist, dacht ik met iedereen mee. Op het schoolplein, op feestjes en op netwerkbijeenkomsten.

 

Ik zag dat we op fundamenteel niveau allemaal hetzelfde willen. En dat iederéén iets moois te bieden heeft. Daar legde ik de nadruk op in mijn teksten. En daar werden zowel mijn opdrachtgevers als ik heel blij van. Al na een paar maanden schreef ik me in bij de KvK.

 

2016: de geboorte van TekstlinQ

 

 

Goed verhaal

 

In de jaren die volgden deed ik schrijfcursussen, ondernemerscursussen en ontdekte ik aikido – Japanse krijgskunst die je respectvol leert omgaan met jezelf en de ander.

 

Ik schreef in het Nederlands en Engels, voor internationale bedrijven en voor enthousiaste eenpitters. Ik genoot van het werk en het contact met mijn klanten.

 

Maar ik bleef bang dat mijn klanten erachter zouden komen dat ik eigenlijk niets kan. Dat ik overal ontslagen word.

 

Nou, wat als ze erachter komen?

 

Dan, eh…dan denken ze dat ik mijn vak niet versta.

 

En je klanten dan? fluistert het stemmetje in mijn hoofd ineens. Je weet best waarom ze blij zijn met je werk.

 


´Het is gewoon een beetje het imposter syndroom,´ pruttel ik.

 

‘Oh, maar dat is heel normaal, hoor, zegt P. Niets om je voor te schamen. Sterker nog, nu is jouw bedrijfsverhaal eindelijk óók interessant.’

 

Lees waarom je Waarom zo belangrijk is (als je klanten wilt trekken)

Wil je klanten trekken? (Natuurlijk wil je dat!)

Lees dan waarom je Waarom zo belangrijk is.