Logo MKB Sociaal

Ik deed toch MooiSaam?

Dat klopt.

In september 2021 ging de website live.

Op MooiSaam.nl verzamelen Yvonne de Haan en ik verhalen over sociale en duurzame initiatieven van mensen in de regio Zwolle. Veel van die verhalen hebben een gouden randje: ze gaan over mensen die laten zien hoe het óók kan – de lactatiekundige die een crowdfundingsactie startte, de jongerenwerker die Vuurkracht geeft, de plandelaars die zwerfafval ruimen.

MooiSaam is ons feel-good project waarmee wij een maatschappelijke bijdrage kunnen leveren. Maar een inkomen halen we er niet uit.

Open minded - TekstlinQ

Foto: Brittani Burns via Unsplash

Sociale innovatie in het mkb bewerkstelligen – dat wil ik ook!

Dat beoogt Marcel Lionell van Kammen wel, met zijn MKB Sociaal. Ik ken Marcel nog van een lokaal zzp-netwerk en vroeg hem mee te denken over de positionering van MooiSaam. Dat deed hij – en en passant vertelde hij over MKB Sociaal. Over zijn overstap van re-integratiewerk (‘de persoonlijke ontwikkellijn in een bedrijf’) naar managementconsultancy (‘de bedrijfskundige ontwikkellijn’). Over zijn drive om sociale innovatie in het midden- en kleinbedrijf te bewerkstelligen. En over zijn hoop dat de tijd eindelijk rijp lijkt voor sociaal ondernemerschap in het mkb – door de tekorten op de arbeidsmarkt en de maatschappelijke belangstelling voor diversiteit.

Met haar maatschappelijke doelstelling is MKB Sociaal het zakelijke zusje van MooiSaam en de overeenkomsten zetten me aan het denken. MooiSaam belicht op de initiatieven van gewone mensen. Hoe mooi zou het zijn als ik ook de sociale activiteiten van het mkb onder de aandacht kan brengen?

Communicatie over maatschappelijk verantwoord ondernemen

Veel bedrijven vinden mvo-communicatie namelijk lastig. Óf ze denken dat er niet voldoende draagvlak in de keten is, omdat het een verandering van het dagelijks proces zou inhouden, óf ze willen niet hardop zeggen dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bijdragen aan bedrijfsontwikkeling. ‘Ze zijn alert op functioneren en bestaansrecht,´ legde Marcel me eens uit. ´Klanten zouden kunnen denken dat ze minder kwaliteit leveren, maar het tegendeel is waar.´

Maar vertellen over je maatschappelijke activiteiten is om meerdere redenen belangrijk:

  • Klanten zijn 7% trouwer aan bedrijven die zich hard maken voor een maatschappelijk doel dan aan andere bedrijven.
  • Met een divers samengesteld team krijg je toegang tot nieuwe markten; mensen kiezen eerder voor een bedrijf waarin ze zichzelf herkennen, aldus de SER.
  • Erover praten vereenvoudigt het doorbreken van taboes en vooroordelen, bijvoorbeeld over mensen ´met een afstand´.
  • Mvo-communicatie stimuleert andere ondernemers om óók werk te maken van sociale innovatie.

Moeilijk over te vertellen, maar superbelangrijk om dat wél te doen, dus. Alle reden om ondernemers daarbij te ondersteunen!

Samen - TekstlinQ

Foto: Hannah Busing via Unsplash

Van eenmanszaak naar samenwerkingsverband

Marcel ontwikkelt sociaal beleid, Yvonne en ik communiceren erover. En de uitvoering? Die wordt opgepakt door Jan Dijkstra en zijn team. Jan verzorgt namelijk een breed palet aan trajectbegeleiding en draagt daarmee bij aan duurzame inzetbaarheid – één van de speerpunten van sociale innovatie.

Met de toevoeging van Jan, Yvonne en mij groeide MKB Sociaal in korte tijd van een eenmanszaak naar een heus platform. Een samenwerkingsverband waar zzp’ers hun krachten bundelen om sociaal ondernemerschap ten uitvoer te brengen.

En TekstlinQ dan?

Wat dit voor TekstlinQ betekent? Ik ga mijn werk onderverdelen in 2 pijlers:

  1. Engelse teksten. Anything English. Mijn grootste hobby – en ik ben er goed in.
  2. Interne en externe mvo-communicatie. Omdat ik daarmee naast MooiSaam een maatschappelijke bijdrage kan leveren.

Schrijven over mvo – lees je mee?

Om MKB Sociaal op de mvo-kaart te zetten, ga ik schrijven over sociale innovatie en andere vormen van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Wil je op de hoogte blijven van mijn artikelen? Stuur dan een mailtje naar info@tekstlinq.nl of laat je gegevens hier achter. Dan stuur ik je ook een e-boekje toe over het schrijven van blogs.