marketing content: zo trek je klantenEureka! Je hebt het licht gezien! Marketing content is dé manier om klanten te trekken. Maar… hoe dan? Waar begin je eigenlijk? En hoe zorg je ervoor dat content marketing niet je nieuwe fulltime job wordt?

In dit artikel geef ik je 5 tips voor als je start met het marketen van content.

 

Stap 1: Marketing content start met buyer persona’s en hun kanaalkeuze

Marketing content houdt feitelijk in: het vermarkten van service. Door informatie (content) te geven, bind je mensen aan je. Maar wie zijn die mensen? Wie wil je aan je binden, zodat zij jouw product of dienst afnemen?

Als je niet weet met wie je praat, dan kan je ook niet inspelen op de interesses of problemen van deze doelgroep.

Klanten zijn vaak op te delen in verschillende groepen. Deze groepen hebben ongeveer dezelfde eigenschappen, waardoor je ze met één boodschap kunt benaderen. Beschrijf de verschillende doelgroepen door een fictief persoon te bedenken die aan al die gegeneraliseerde eigenschappen voldoet. Deze fictieve persoon is een ‘buyer persona’. Marketing content wordt met behulp van buyer persona’s specifiek, en daarmee relevant voor je ontvangers.

De meeste bedrijven houden het aantal buyer persona’s beperkt, zodat het hanteerbaar blijft. Ik zou mij in eerste instantie op 3 buyer persona’s richten.

Hubspot heeft een buyer persona template ontwikkeld. Volg deze link om de template te downloaden.

Door buyer persona’s te ontwikkelen, krijg je ook inzicht in waar welke doelgroep zit. En dan weet je dus precies welke informatie je op welk platform kunt publiceren.

LinkedIn Facebook Twitter YouTube Pinterest, Flickr
Een professioneel netwerk, waar zakelijke informatie over uiteenlopende onderwerpen gedeeld wordt in onder meer groepen. Een platform war de marketing vooral gericht is op consumenten- producten. Dit netwerk wordt zowel zakelijk als privé gebruikt. Daarvoor geschikt voor B2C en B2B onderwerpen. Een video netwerk. Er wordt zowel privé als zakelijke informatie gedeeld. Erg interessant voor het tonen van instructievideo´s of informatie-filmpjes. Afbeeldingssites. Voornamelijk interessant wanneer jouw product of dienst via plaatjes kan worden getoond.

Stap 2. Marketing content: wat wil je gaan vertellen?

Kijk goed naar je buyer persona’s. Wat zijn zaken waar jouw doelgroep tegenaan loopt? Welke problemen zouden zij kunnen hebben, die jij met jouw product of dienst kunt oplossen? Waar worden zij helemaal enthousiast van?

Marketing content geeft het beste resultaat als je een antwoord op deze vragen kunt geven. Hieronder kom ik terug op de daadwerkelijke content.

Stap 3. Marketing content: hoe vaak, via welke kanalen en op welke manier?

Dit is een lastige vraag, want het marketen van content moet hanteerbaar blijven. Je hebt er niets aan als je zoveel tijd kwijt bent met content marketing, dat je niet meer aan je eigenlijke werk toekomt. Ga dus ook niet direct aan de slag op alle mogelijke social media kanalen.

Kies er één uit, bijvoorbeeld het netwerk waarvan je weet dat jouw klanten daarop zitten. Of het platform waar je concurrenten ook zitten. (Die zullen immers ook niet voor niks actief zijn op dat netwerk!) Als dat goed loopt, kan je overwegen om een kanaal toe te voegen.

Kijk hier voor een overzicht van de meest gebruikte social media kanalen wereldwijd.

Marketing content kent geen regels. Sommige bedrijven posten meerdere keren per dag informatie. Anderen doen dit slechts enkele malen per maand.

Kijk ten eerste wat bij je past. Daarnaast kan je ook kijken naar het soort content dat je vermarkt:

  • Plaatst je lange artikelen (blogs of white papers bijvoorbeeld), dan hoeft je dit niet dagelijks te doen.
  • Korte berichtjes daarentegen, kunnen speldenprikjes zijn waarmee je tegen jouw klanten zegt: “Weet je nog? Ik ben hier als je me nodig hebt!” Dit kan vaker en eenvoudiger worden gedaan.
  • Een foto is zo gedeeld, een video is al lastiger en zal dus minder vaak worden gemaakt.

Stap 4. Laaghangend fruit

Vaak is er al veel informatie voorhanden. In de vorm van reclamefolders, presentaties of jaarverslagen. Welke informatie kan je herschrijven voor online gebruik ?

En welke enthousiastelingen in jouw bedrijf kunnen dit voor je oppakken? Laat hen aan de slag gaan en vanuit hun eigen naam (uiteraard wel met het noemen van de bedrijfsnaam) content schrijven en delen.

Wees niet bang dat zij de verkeerde dingen zeggen. Motiveer ze, begeleidt ze en stuur waar nodig bij. Maar rem ze niet af, want een persoonlijke activiteit op social media wordt altijd meer gewaardeerd door je klant dan een afstandelijke corporate boodschap. Maak hier gebruik van.

Stap 5. Aan de slag! Content creatie en verspreiding

Ook hiervoor geldt: kies de vorm die het best bij je past. In mijn geval is dat bijvoorbeeld het blog. Ik ben begonnen met het schrijven van blogartikelen. Gaat dat goed? Dan zal ik wellicht in de toekomst video toevoegen. Of een podcast. Infographics. Wie weet. Misschien dat ik wel een mooie kennisbank ontwikkel.

Maar marketing content houdt voor mij in: het schrijven en verspreiden van content. Deze publiceer ik op mijn website en deel ik via Facebook, LinkedIn en Twitter. En zo is mijn content marketing gestart.

Marketing content: één laatste opmerking

Niet alle content die je deelt, hoef je zelf te maken. Marketing content van anderen is ook prima.

Waarom retweet je bijvoorbeeld niet een geweldig artikel van een van jouw leveranciers? Of deel je op LinkedIn een instructievideo?

Misschien zie je op Facebook een post van een van je klanten, waarin hij schrijft dat hij blij is met je. Een reactie is zo geschreven en die komt dan op zowel jouw als zijn tijdlijn terecht. Twee vliegen in één klap, zonder dat het veel tijd kost!

Heb je aanvullende tips of opmerkingen over het marketen van content? Laat dan een reactie achter in het tekstveld hieronder.

 

 

Ebook 10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden

Mijn naam is Maartje Roozeboom – van beroep online tekstschrijver, van nature nieuwsgierig. Ik help je om jouw dienst overtuigend te presenteren, op een manier die jouw persoonlijkheid weerspiegelt.

Wil jij meer schrijftips? Download dan mijn gratis e-boekje ’10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden’.