Branded content vs. content marketingBranded content, dat is toch content marketing dat verzorgd wordt door een bedrijf? Want de informatie wordt geschreven uit naam van het merk.

Of toch niet?

Er blijkt nogal wat verwarring te zijn tussen de twee termen.

Wat is content marketing?

“Content marketing is content die een bedrijf maakt om een klant te helpen met een probleem. Als het probleem opgelost wordt, dan heeft het bedrijf een streepje voor wanneer de klant een aankoop overweegt”.

Content marketing draagt bij aan het opbouwen van een goede reputatie. Je wordt een expert. Mensen zullen je vertrouwen en ze zullen je weten te vinden als ze je nodig hebben.

Een voorbeeld: content marketing door John Deere


Content marketing voorbeeld

Wat is branded content?

“Branded content maakt een adverteerder om zijn product onder de aandacht te brengen.” De content lijkt puur redactioneel, maar de goede verstaander leest dat het wel degelijk gaat om de promotie van het product.

Branded content heeft als doel om een product te verkopen, vaak op een vermakelijke manier. Het heeft, in tegenstelling tot ‘gewone’ content marketing, niet als doel om informatie over te dragen. In plaats daarvan hoopt men met branded content een emotie of een situatie over te brengen waarin klanten zich herkennen.

Een voorbeeld: branded content door Budweiser

Het verschil tussen content marketing en branded content

Content marketing werkt dus vanuit het probleem van de klant. Branded content vertrekt vanuit de wil om een product te verkopen.

Uiteindelijk probeert men met beide marketingvormen om bezoekers tot klanten te converteren.

En wat is het belang hiervan is…?

…dat je weet wat je doet!

Wilt je jouw product aanprijzen? Doe dat dan. Niks mis mee. Sterker nog, bovengenoemd voorbeeld van het biermerk is prachtig, vind je niet?

Wil je daarentegen juist meer objectieve content aanbieden? Ook prima! Mensen zullen het waarderen dat je een oplossing voor hun probleem probeert te vinden.

Waar je ook voor kiest, beide opties zijn goed. Maar wees wel duidelijk naar je klanten wat je met je uiting wilt bereiken.

Als je klanten het gevoel krijgen dat ze worden gemanipuleerd, omdat je doet alsof je geen reclame maakt, dan raken ze geïrriteerd. En dan zijn al je pogingen om hen ter wille te zijn voor niets geweest.

 

 
Ebook 10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden

Mijn naam is Maartje Roozeboom – van beroep online tekstschrijver, van nature nieuwsgierig. Ik help je om jouw dienst overtuigend te presenteren, op een manier die jouw persoonlijkheid weerspiegelt.

Wil jij meer schrijftips? Download dan mijn gratis e-boekje ’10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden’.