Hoe begin je met schrijven? - TekstlinQ Zwolle​Daar zit je dan, starend naar je computer. Een leeg Word-document staart terug. Je voelt je onrustig. Een inbox vol e-mails ligt te wachten op antwoord. Je hebt nog een offerte-aanvraag uitstaan en over een uur moet je naar de volgende afspraak. Hoe vind je de rust? Hoe begin je met schrijven?

Schrijfrituelen

Het dagelijks leven is hectisch. Terwijl ik ’s ochtends mijn zoons aanspoor (“Heb je je cruesli al op? Doe je schoenen aan – Stijn, eerst je sokken! – en pak je tas in. Jas aan, fiets buiten zetten. Kom we gaan. Ben, waar ben je?!”), denk ik al na over wat ik ga doen als mijn werkdag begint. In de loop van de dag plan ik het avondeten, regel ik de play dates van de kinderen, beheer de sociale agenda en zorg dat we op tijd bij de tandarts zijn.

Het valt niet mee om in die georganiseerde chaos de rust te vinden om te schrijven.

Een lijst vol dankbaarheid

Ik las laatst het verhaal van iemand die, voordat ze begint met schrijven, een lijst maakt van alle dingen waar zij dankbaar voor is. Ze schrijft over de vriendschap met haar buurvrouw, de prachtige zonsopgang van die ochtend en de manier waarop ze die ene klant zo goed heeft geholpen. Deze lijst helpt haar om in een ‘mindset vol overvloed’ te komen.

Met die mindset is ze minder gefocust op verkoop. Daardoor kan ze haar informatie delen, zonder mensen onder druk te zetten om te kopen. Je kunt je voorstellen dat dit veel beter valt dan de teksten die inspelen op angst en schaarste.

Let wel: er is niets mis met het geven van deadlines. Mensen die dicht tegen een aankoop aanzitten, komen in actie als ze weten dat ze nog maar een paar uur hebben voor het aanbod verdwijnt. Deze methode is dus zeer geschikt voor verkooppagina’s.

Maar de meeste content marketing is gericht op het etaleren van je kennis. Door informatie te delen, leren mensen je kennen en vertrouwen. Dat vertrouwen is nodig om überhaupt het verkoopproces in te gaan. Het is dus niet slim om zo vroeg in de klantreis druk uit te oefenen.

Affirmaties

De ‘mindset vol overvloed’ stelt je in staat om je klant vrij te laten in het maken van hun keuze. Dit kun je ook bereiken door zogenaamde affirmaties, gedachten die je steeds opnieuw herhaalt. Het idee is dat je hersenen geen onderscheid maken tussen realiteit en fictie. Alles wat ze regelmatig tot zich nemen, gaan ze geloven. Dus ook gedachten die wellicht nog niet werkelijkheid zijn.

Zeg bijvoorbeeld elke dag tegen jezelf: “Ik deel mijn informatie vrijelijk en geef daarmee veel waarde weg. Mensen waarderen dat en komen naar mij toe als ze eraan toe zijn om te kopen.”

Of:

“Als ik rustig zit, komen de woorden vanzelf.”

Ik geloof heilig dat dit soort affirmaties werken en pas ze dan ook regelmatig toe. Als ik bijvoorbeeld zenuwachtig ben, stel ik me mijn Ideale Ik voor: een vrouw die rustig blijft ademen en daardoor niet in paniek raakt. Die helder blijft nadenken en contact maakt met anderen. Deze vrouw heeft plezier in de dingen die ze doet en vertrouwen in de meerwaarde die ze kan bieden.

Truttig? Misschien. Maar het heeft mij al in menige situatie geholpen!

Schrijf!

Een andere goede gewoonte is om…nou ja, regelmatig te schrijven. Houd een dagboek bij, schrijf goede ideeën op of begin gewoon met schrijven.
Ik las laatst een mooie quote voor als je een blogartikel schrijft:

“Don’t get it right, just get it written!”

Ga het eerst maar eens opschrijven. Kun je daarna kijken hoe je het mooi maakt.

Breathe in, breathe out…en richt je tot je lezer

Wat ik zelf doe als ik begin met schrijven?

Ik zorg dat ik ‘acclimatiseer’, voor ik daadwerkelijk aan de slag ga. Dat betekent dat ik een paar keer diep ademhaal en alle niet-relevante gedachten wegblaas. Als mijn hoofd rustig is, stel ik me mijn lezer voor. Waar loopt hij tegen aan? Welk probleem heeft zij? Wat zijn de consequenties daarvan en welke emoties horen daarbij?
Ik geef mijn lezer een gezicht. Ik maak hem zo concreet dat ik hem naast me op een stoel kan zetten. Als ik hem helemaal voor me zie, begin ik met schrijven.

Op deze manier voelt het alsof ik in gesprek ben met de lezer. De woorden die ik gebruik zijn de woorden die ik ‘in het echt’ ook zou kiezen. De voorbeelden zijn aan hem aangepast, waardoor die zich aangesproken voelt.

Workshop Zakelijke schrijfstijl

In feite weerspiegelt mijn manier van schrijven hoe ik praat. Daardoor wordt het veel gemakkelijker om een blog te maken, of een webpagina te schrijven.
Wil jij leren hoe je dit doet? Lees dan meer over de workshop Zakelijke schrijfstijl.

Workshops winstgevend tekstschrijven

10 gouden schrijftips om meer klanten te krijgen

In dit gratis e-book leer je hoe je bezoekers interesseert en vasthoudt: 

* Hoe praat je met Google en waarom is dat belangrijk?
* Hoe zorg je dat jouw lezers aan je tekst gekluisterd blijven?
* Waarom zijn afbeeldingen belangrijk?
* ...En nog veel meer!

Na je download ontvang je maximaal 2 keer per maand handige tips over content marketing, zoekmachine optimalisatie en conversie gericht schrijven.

Ik heb je een mailtje gestuurd met de download-link!