Hoe ik mijn eigen schrijfstijl vondWe schrijven december 2015. Met onzekere stappen had ik het ondernemerschap afgetast en goed bevonden. Slechts 2 payrolling opdrachten waren voldoende om mij te overtuigen dat freelance tekstschrijven me op het lijf was geschreven.

Dus toog ik aan het marketen: naam bedenken, URL vastleggen, website bouwen en schrijven maar…Maar dat bleek niet zo vanzelfsprekend als ik dacht.

Kon jij niet al schrijven dan?

Jazeker, ik ben tekstschrijver. En ja, onbewust verwerkte ik toen al de woorden van mijn klant in zijn of haar tekst. Die teksten werden gewaardeerd: ze waren een afspiegeling van de mens achter mijn klant.

Maar wie was Maartje de Ondernemer? Wat waren míjn woorden? En hoe schreef ik mijn eigen afspiegeling? Ik wist het niet, en omdat ik geen goed beeld had van mijn persoonlijke schrijfstijl, maakte ik geen contact met mijn lezers.

Dit is wat er gebeurde

Allereerst deelde ik feiten – geen meningen en geen persoonlijke voorbeelden. Want wie was ik om een visie te verkondigen? En op welke manier waren mijn persoonlijke ervaringen relevant?!

Ik was als een ouderwetse juf, die vanaf haar lessenaar over de hoofden van haar publiek heen keek: bril op de neus, knot in het haar en ongeïnspireerd mompelend.

Dit zorgde natuurlijk voor heel veel afstand. Niemand voelde zich aangesproken. Hoe kon dat ook, als ze geen idee hadden wie er schuilging achter die teksten? Hoe moesten ze mij leren kennen, als ik niets van mezelf prijsgaf? Er was geen enkele basis voor vertrouwen, laat staan voor klantenbinding. Mijn lezers hadden net zo goed een tekstboek kunnen openslaan.

Maar er was meer. Omdat ik alleen feiten deelde, had ik het gevoel dat ik namens mijn hele branche schreef. No pressure! Het was verschrikkelijk moeilijk mijn teksten inhoudelijk zodanig te schrijven, dat geen van mijn branchegenoten mij erop kon aankijken. En dat lukte natuurlijk niet.

In deze beginfase van mijn bedrijf had ik veel contact met mediabureaus. Dat contact bleef meestal beperkt tot een enkele mail, of een enkel telefoontje. Slechts 1 persoon was bereid mij eerlijk zeggen waarom dat zo was. Hij zij, duidelijk gegeneerd: “Jouw online presentatie past niet bij ons.”

Dat deed pijn. Ik werd afgewezen op grond van mijn tekst. De enige vaardigheid waar ik écht op vertrouwde, werd met een onvoldoende beoordeeld. Met het schaamrood op de kaken hing ik op. Maar ik wist ook waar ik de oplossing moest zoeken en daar ben ik die dappere, eerlijke reclameman nog steeds dankbaar voor.

Het moest anders. Maar hoe?

Het was niet zo dat ik direct wist hoe het anders moest. Maar op een druilerige zondagmorgen ging ik me te buiten aan de uitleg over een Engelse uitdrukking – hey, ieder zijn hobby, hè!
Mijn vingers namen het over en gedachteloos typte ik erop los. Toen ik teruglas, wist ik dat ik mijn stijl had gevonden.

Mijn eigen schrijfstijl

Lange tijd was dat blog mijn startpunt voor nieuwe artikelen: voordat ik ging schrijven, las ik die tekst opnieuw door. Het hielp me om in de juiste mindset te komen, om de juiste woorden te vinden die mijn ‘sfeer’ overdroegen.

In de jaren die volgden werd ik zekerder van mijn eigen manier van schrijven. Ja, ik ben nog steeds bang voor kritiek. Maar ik schrijf niet meer namens de branche. Ik schrijf als mezelf. Je leest geen publieke opinie, je leest mijn mening en die lardeer ik met persoonlijke voorbeelden en een gezonde dosis zelfspot.

Het gevolg: ik krijg reacties op mijn blogs. “Geweldig verwoord!”, schreef laatst iemand nog. “Heel herkenbaar!” zei een ander. En een derde liet me via een persoonlijk berichtje weten dat ze ‘om’ was. Kun je je voorstellen hoe ik stond te stralen? Zeker toen de offerte-aanvragen toenamen en mijn bedrijf begon te groeien.

Workshop-alert: jij kunt dit ook!

De afgelopen jaren heb ik uitgewerkt welke stappen ik heb gezet om vanuit mezelf te leren schrijven. Die stappen leer ik nu andere ondernemers aan.

Ik heb ervaren wat er gebeurt als je niet bij jezelf blijft, als je niet vanuit jezelf schrijft. En ik heb ook ervaren wat er gebeurt als je weet hoe je je verwoordt, zoals je dat ook in een gesprek zou doen.

Wil jij dit ook leren? Lees dan meer over de workshop Zakelijke schrijfstijl.

Heb je vragen over de workshop, of de weg die ik heb afgelegd naar mijn eigen schrijfstijl? Stuur dan gerust een mailtje naar info@tekstlinq.nl! Ik ben gek op post 

Workshops winstgevend tekstschrijven

10 gouden schrijftips om meer klanten te krijgen

In dit gratis e-book leer je hoe je bezoekers interesseert en vasthoudt: 

* Hoe praat je met Google en waarom is dat belangrijk?
* Hoe zorg je dat jouw lezers aan je tekst gekluisterd blijven?
* Waarom zijn afbeeldingen belangrijk?
* ...En nog veel meer!

Na je download ontvang je maximaal 2 keer per maand handige tips over content marketing, zoekmachine optimalisatie en conversie gericht schrijven.

Ik heb je een mailtje gestuurd met de download-link!