Hoe kom je tot een goede kanaal- en marketingkeuze?In dit blog vertel ik hoe je afstemt op de voorkeuren van jouw publiek én van jezelf om tot een goede kanaal- en marketingkeuze te komen.

Van persona’s naar kanaalkeuze

In mijn vorige blog schreef ik over persona’s: een fictieve beschrijving van een persoon die (een deel van) jouw doelgroep representeert.

Ik schreef:

Als je een fictief personage creëert op basis van echte klanteigenschappen, dan achterhaal je ook waar jouw publiek (online) actief is. En via welk social media kanaal je als eerste contact kunt gaan leggen.

Maar over de keuze van social media kanalen is nog veel meer over te vertellen.

Algemeen gebruik van internet

Allereerst hoor ik met enige regelmaat: ‘Mijn doelgroep zit niet online’. Die bewering wil ik ontkrachten met de volgende cijfers van het CBS, mediagiganten We Are Social en Hootsuite en internationaal onderzoeksbureau GS.statcounter:

Percentage internetgebruik 2018

Percentage internetgebruik 2018

 

 

Begin 2018 maakte 96% van de 17 miljoen Nederlanders gebruik van internet.

 

 

Bijna 90% van de internetgebruikers maakt gebruik van Google

Marktaandeel zoekmachines in Nederland

 

Bijna 90% van hen gebruikt Google als zoekmachine (online is dat zelfs 98%).

 

 

 

Gebruik social media platforms in Nederland Q1 2018

Gebruik social media platforms in Nederland 2018

 

 

64% van hen is bovendien actief op social media.

Je ziet dat ruim 70% van de mensen YouTube en Facebook gebruiken. Instagram wordt gebruikt door 35% van de online Nederlanders, LinkedIn door 26% en Twitter door 25%.

 

 

De cijfers zeggen dus dat jouw doelgroep hoogstwaarschijnlijk wél online zit, op één van bovengenoemde platforms.

Wat wil jij?

Nou, dan kun je dus aan de slag! Maar mijn boodschap is niet: doe zoveel mogelijk online. Het is: blijf dicht bij jezelf, wanneer je je kanaalkeuze bepaalt. En in eerste instantie geldt: pick one and stick with it! Kies je Facebook? Blijf daar dan ook actief. Als het goed gaat, kun je later altijd nog uitbreiden naar een ander Twitter, Instagram of een ander kanaal.

Kijk, het is één ding om te achterhalen waar jouw doelgroep zich bevindt. Het is een ander om te besluiten of jij daar ook actief wordt.

Ikzelf zou bijvoorbeeld mijn zichtbaarheid goed kunnen vergroten via Twitter. Ik krijg echter geen grip op dat medium en voel me er niet prettig bij. Daarom besteed ik er bijna geen tijd aan. Is dat zonde? Ach, ik kan mijn tijd maar een keer besteden en ik kies ervoor om dat op kanalen te doen waar ik wél voeling mee heb.

Aan de andere kant heb ik een professionele boodschap – ik werk B2B, dus met andere ondernemers. Het lijkt dan misschien of Facebook geen goed kanaal voor mij is. Maar omdat mijn communicatie vrij persoonlijk en informeel is, denk ik dat ik juist via Facebook gemakkelijk contact met de kleine ondernemers kan leggen.

Zie je in welke mate je kanaalkeuze afhankelijk is van je eigen voorkeuren?

Welk soort marketing kies je?

Hetzelfde geldt voor het soort marketing. Welk middel ga je inzetten om jouw doelgroep te bereiken?

  • Blogs met tips en trucs
  • Blogs met achtergrondinformatie, meningen en visies
  • Video bloggen (vloggen)
  • Infographics
  • White papers

Ik zie het zo: met het persona heb je een fictief persoon gecreëerd. Met die persoon wil jij in gesprek en net als in een echt face-to-face gesprek stem je je boodschap af op de persoon met wie je praat. Bij de kassa in de supermarkt ga je geen uitgebreide instructie geven (Youtube), daar beperk je je tot een speldenprik (Twitter).

Op diezelfde manier ga je ook online te werk. Als jij net als ik veel van tekst houdt, dan is het prima om een blog of een white paper te schrijven. Een deel van je publiek haakt misschien af, maar dat is dan niet jouw publiek.

Ben jij meer van de video’s of infographics? Dan spreek je daarmee weer een andere groep aan, die ook van beeld houdt.

Luister naar je publiek en blijf heel dicht bij jezelf. Zo ontwikkel je de meest relevante boodschappen die je op de meest optimale manier bij jouw publiek brengt.

 

Ebook 10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden

Mijn naam is Maartje Roozeboom – van beroep online tekstschrijver, van nature nieuwsgierig. Ik help je om jouw dienst overtuigend te presenteren, op een manier die jouw persoonlijkheid weerspiegelt.

Wil jij meer schrijftips? Download dan mijn gratis e-boekje ’10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden’.