Stijn en ik in de achtbaan. Wat een belevenis!De zomervakantie is voorbij. Als afsluiting heb ik mijn zoon meegenomen naar de Efteling. Wat een plezier! De attracties en de adrenaline waren overweldigend. Maar het plezier begon niet bij de ingang van het pretpark. Het begon al in mijn inbox. Want nadat ik de hotelovernachting had geboekt, werd ik getrakteerd op meerdere voorpret-mails. Anders gezegd: de Efteling voegde online beleving toe aan wat anders ietwat saaie, zakelijke mails zouden zijn geweest.

In dit blog laat ik je zien hoe ze dat deden.

Bedankt voor je bestelling + cadeautje: voeg online beleving toe aan je dienst

De bevestigingsmail: met een cadeautje

Nadat ik boekte, ontving ik een bevestigingsmail. Daarin werden niet alleen de feiten van mijn bestelling opgenoemd. Ze nodigden mij uit om daarnaast de Efteling app te downloaden. Een klein cadeautje dus!

Samen bekeken we de attracties in het park. Het sprookjesbos, verschillende wonderwerelden, Joris en de Draak … Stijns ogen begonnen te glimmen. En dat terwijl we nog een paar maanden moesten wachten!

Nog 6 nachtjes slapen - online beleving toevoegen aan je dienst (foto: efteling)

Nog 6 nachtjes slapen | Verzeker je van een tafeltje

Een paar dagen voor vertrek ontving ik ineens een nieuwe e-mail. ‘Nog 6 nachtjes slapen’, luidde de onderwerpregel. Herkenbaar, wij waren ook aan het aftellen.

In deze mail lazen wij waar we zoal konden eten. In de magische stad Raveleijn, bijvoorbeeld. Daar konden we aanschuiven bij een driegangenmenu ‘volgens eeuwenoude Revaleijnse traditie’. Liever ge-entertaind worden door Pinoccio en consorten? Of plaatsnemen op een zachte pluche van een koninklijke zetel? Boek dan maar gauw, nodigde de Efteling ons uit. De vlinders in de buik van mijn zoon maakten plaats voor een verlekkerd gerommel. Nog maar 6 nachtjes slapen…

Hoe het Efteling hotel online beleving toevoegt aan haar dienst

Nog 5 nachtjes slapen | Ontdek wat er in het Efteling hotel te doen is

Van te voren dacht ik dat het Efteling hotel slechts een plek was om te slapen. Waar je uitgeput je hoofd te rusten kon leggen na een dag vol lawaai en adrenaline.

Ik had beter moeten weten, natuurlijk. Want deze mail verklapte dat er wel eens Eftelingbewoners op bezoek kwamen. Dat je kon ontbijten in een heuse Kasteelzaal. En dat Klaas Vaak je ’s avonds een verhaaltje voor het slapen komt vertellen. Mijn zoon, kind van zijn tijd, vond de belofte aan de Efteling TV het allermooist.

Waar ze overigens geen gewag van maakten, was de Gelagkamer. En de babyfoonservice, als je zelf geen luisterapparaat mee hebt. Waarschijnlijk niet zo interessant voor de kinderen, maar een welkome verrassing voor de ouders. Die kunnen na zo’n Eftelingdag wel een verfrissend biertje gebruiken.

Tips: een goed moment om online beleving toe te voegen

Nog 2 nachtjes slapen | De laatste praktische tips

Met de tassen al bijna gepakt, kregen we een laatste mail. Daarin bevestigden ze nog een keer dat we al voor de inchecktijd het park in konden. En de tweede dag al voor officiële openingstijd naar binnen mochten. Weer een cadeautje, dus!

Zaken als een babybed, routebeschrijving en andere praktische zaken werden aangereikt, maar daar had Stijn geen enkele boodschap aan. “Nog maar twee nachtjes slapen!” Stuiterde hij naast mij.

Stijn en ik in de achtbaan. Wat een belevenis!

Tijdens het bezoek

Het mooie aan de beleving die de Efteling toevoegt, is dat die niet alleen via de marketingkanalen wordt uitgedragen. De verzorgde, vrolijke gastvrijheid bleek kenmerkend voor het hele verblijf. Kleurplaten op de hotelkamer. Een rijmpje-in-Efteling-stijl op de kast. Een ingebouwd opstapje voor de kleintjes in de badkamer. En die kunststof muis onder de tafel, haha!

De Efteling app bleek natuurlijk enorm handig: je kon precies zien wat de wachtrij was per attractie. Dat voorkwam een hoop ongeduld en frustratie. (De routebeschrijving in de applicatie was mijn redding: met mijn richtingsgevoel bleek die een echte life saver!)

Na afloop van het bezoek

“Was het geen sprookje?” vroeg de Efteling mij in de laatste mail van deze cyclus. Een vraag die ik alleen maar met ‘ja’ kan beantwoorden. Een ideaal uitgangspunt om te vragen naar een review. Dat deden ze dan ook. En ik vulde hun vragenlijst in.

Geautomatiseerde mailcyclus

Weet je wat nu het mooie is aan dit verhaal? Deze mails zijn één keer geschreven. Eén keer klaargezet in een mailsysteem. En iedereen die nu boekt, krijgt ze automatisch toegestuurd. Dat maakt deze aanpak ook werkbaar voor bedrijven die geen marketingafdeling hebben zitten. Op de website van MailChimp expert Sandra Gortemaker heb ik daar eens een mooi blog over mogen schrijven.

Hoe voeg jij online beleving toe aan jouw dienst?

Voordat je die vraag onder dit blog beantwoordt, geef ik je mijn eigen voorbeeld.

De naam TekstlinQ beschrijft het doel van mijn bedrijf: via tekst wil ik klanten aan mij (of aan mijn klanten) verbinden. Deze visie past bij mij: ik ben geïnteresseerd in de mens achter een bedrijf en ga graag een persoonlijke band aan met een ander. Vanuit die band, die LinQ, werken we samen aan de online presentatie.

Deze aanpak verklaart de informele toon in mijn blogberichten. Het maakt dat ik mijn teksten doorspek met persoonlijke verhalen. En het verklaart waarom ik vol overgave blog over Engelse uitdrukkingen. Niet omdat het moet. Niet omdat het geld oplevert. Maar omdat je me zo wat beter leert kennen: ik vertel je wat ik het allerleukst vind. En, granted, het is een heerlijke manier om mijn taalkundige vaardigheid te etaleren. Maar dat is een ander verhaal.

Nu jij! Hoe voeg jij beleving toe aan jouw dienst?

 

 

Ebook 10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden

Mijn naam is Maartje Roozeboom – van beroep online tekstschrijver, van nature nieuwsgierig. Ik help je om jouw dienst overtuigend te presenteren, op een manier die jouw persoonlijkheid weerspiegelt.

Wil jij meer schrijftips? Download dan mijn gratis e-boekje ’10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden’.