Marketingstrategie: het belang ervanBegin met het opstellen van een marketingstrategie!

Als het besluit gevallen is om ‘ online te gaan communiceren met de klanten’, dan is het heel verleidelijk om direct te starten.

Maar bezint eer ge begint!

Online marketing helpt enorm om je online reputatie te bouwen, om klanten te trekken en een band met hen te vormen. Het helpt je uiteindelijk om je inkomsten te vergroten.

Maar: dit kan alleen als je een duidelijk plan hebt. Zonder plan verzand je in een moeras van werk. Bovendien weet je dan niet of je je klanten bereikt, en of zij jouw informatie waarderen. En waarom zou je er dan zoveel tijd aan besteden?

3 redenen waarom het verstandig is om eerst een online marketingstrategie op te stellen

  1. Je kunt online marketing inspanningen koppelen aan specifieke doelstellingen;
  2. Je weet hoe je je doelgroep moet bereiken;
  3. Je krijgt inzicht in de ROI van je activiteiten.

Online communiceren doen we niet omdat het leuk is (hoewel ik het met veel plezier doe). We doen dit, omdat het helpt onze organisatie- en online doelstellingen te behalen.

In de uitvoering van een online marketingstrategie kan je kiezen voor content marketing. Content marketing kost veel inspanning en het duurt even voordat de resultaten zichtbaar worden. Een goede strategie is dus onontbeerlijk!

Hoe je tot een online strategie komt

Je dient de volgende stappen te zetten om tot een goede content marketingstrategie te komen:

  • Bestudeer je organisatie doelstellingen. Wat wil je bereiken? En hoe kan het online kanaal daaraan bijdragen?
  • Bepaal op basis hiervan je online doelstellingen
  • Bepaal op basis hiervan je online marketingstrategie

In de volgende blogpost zal ik schrijven over een van mijn favoriete boeken over dit onderwerp: De Online Scorecard. Dit is een bijzonder verhelderend boek van Joost Steins Bisschop en Geert-Jan Smits.

 

Ebook 10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden

Mijn naam is Maartje Roozeboom – van beroep online tekstschrijver, van nature nieuwsgierig. Ik help je om jouw dienst overtuigend te presenteren, op een manier die jouw persoonlijkheid weerspiegelt.

Wil jij meer schrijftips? Download dan mijn gratis e-boekje ’10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden’.