Ik heb een zwak voor mysterieverhalen: spannende boeken over ongelooflijke problemen, personen of gebeurtenissen. Als ik me daar in onderdompel, zit ik met afgekauwde nagels en opgetrokken knieën op de bank. Dan blijft de thee onaangeroerd en de telefoon onbeantwoord. Maar wat maakt nu dat ik zo’n boek word ingetrokken? Met welke de technieken kun je een pakkende inleiding schrijven? En hoe pas je dat toe in een blog? Ik leg het je uit…

Een pakkende inleiding schrijven: foto van een spannend boek

Het Probleem

‘Ik kon niet ademen. Er lag een hand over mijn mond en ik werd ruw uit een diepe slaap gewekt. In luttele seconden schoten er duizend panische gedachten door mijn hoofd. Het ging gebeuren. Mijn ergste nachtmerrie werd waarheid. Ze zijn hier!’

Dit is de (vrij door mij vertaalde) inleiding van het heerlijke boek ‘Bloedverwanten’, van de Amerikaanse schrijfster Richelle Mead. (Waarschuwing: chick lit!) Zij start haar boek met het bloedstollende relaas over hoofdrolspeelster Sydney, die denkt dat haar laatste uur geslagen heeft.

Door te appelleren aan een gevoel van doodsangst, trekt Richelle ons zonder meer haar boek in. Het is spannend, maar herkenbaar: wie zou niet bang zijn als hij op deze manier van zijn bed werd gelicht?

Een pakkende inleiding schrijven, doe je dus door een probleem te introduceren. Dit kan ook goed in een (zakelijk) blog.

Psycholoog Albert Sonnevelt start zijn blog bijvoorbeeld als volgt:

‘Tips tegen stress helpen je ontspannen en beter omgaan met spanningen. Zowel op je werk als thuis. Want, zeg nou zelf van dat gehol, gevlieg, je druk maken zonder gas terug te nemen en uiteindelijk uitgeput en opgebrand thuiszitten wordt niemand vrolijk. Gelukkig zijn er wat eenvoudige en makkelijke trucjes om snel je stress te verminderen en je weer lekkerder in je vel te voelen. Mijn favoriete tips tegen stress!’

Ik heb de probleemomschrijving vet gemaakt, zodat je begrijpt wat ik bedoel. Als je je door deze inleiding aangesproken voelt, dan herken je waarschijnlijk het probleem. En dan ben je vast ook benieuwd naar de oplossing.

Stel een vraag

Stresscoach Ed Caffin doet ook een duit in het zakje, en wel op de volgende manier:

‘Teveel stress kan zorgen voor allerhande klachten, zoals een hoge bloeddruk, hyperventilatie, een burnout. Belangrijk dus om goed te ontspannen! Wat helpt stress verminderen?’

Ed schetst het probleem in een pakkende inleiding en activeert vervolgens onze hersenen door een vraag te stellen. En als die radertjes eenmaal draaien, dan willen ze ook graag iets te verwerken krijgen…doorlezen dus!

Vertel een verhaal

In de inleiding van dit artikel heb ik je wat over mijzelf verteld. Daardoor wordt het verhaal wat persoonlijker. Misschien herken je je in die afgekloven nagels of die onbeantwoorde telefoon. Dan wil je wellicht ook weten wat iemand die zich zo laat meeslepen door fictie, te zeggen heeft over hoe je een pakkende inleiding schrijven kunt.

Op Mindfulness-Nieuws nemen ze meer ruimte voor hun inleidende verhaal. In hun overlevingstip om de feestdagen door te komen, starten ze met een voorbeeld dat 3 alinea’s en 174 woorden in beslag neemt. Ik vind dat erg lang, daarom heb ik het hier niet overgenomen. Maar het probleem wordt wel glashelder en zeer herkenbaar gepresenteerd. Lees het zelf maar eens en laat me weten wat jij hiervan vindt!

Presenteer feiten of statistieken

Een meer zakelijke aanpak is de introductie van feiten of statistieken.

Flowsessions start bijvoorbeeld een blog met:

‘Een op de 8 werknemers heeft last van stress klachten of burn-out (CBS)’. Dan wordt je wel wakker! Want dan denk je: dat zijn veel mensen. Of: Het CBS is een betrouwbare bron. En dan wil je meer lezen.

Intermediair past dezelfde techniek toe:

‘Eenderde van het ziekteverzuim wordt veroorzaakt door werkgerelateerde psychische klachten. Het is de meest voorkomende beroepsziekte. Dat meldt Rijksoverheid.nl.’

Ik denk dat het merendeel van de artikelen op internet deze techniek toepast. Hij werkt dus als pakkende inleiding. Maar hij is niet zo origineel.

Een onverwachte wending (en een korte zin)

Ik las ergens dat het helpt als je start met een korte zin. Bijvoorbeeld ‘Vechten of vluchten’. Dat is wat Psychologie Magazine doet in de inleiding hieronder en inderdaad, de toon wordt er direct mee gezet.

Maar wat mij in dit voorbeeld vooral aantrekt, is de uitleg waar een stressreactie voor bedoeld is. En de conclusie dat wij dáár wel erg ver van zijn afgedwaald:

‘Vechten of vluchten. Dat is waar onze stressreactie eigenlijk voor bedoeld is. Een serie fysiologische veranderingen die ons voorbereiden op gevaar en dreiging. De hartslag, bloeddruk, ademhaling en spierspanning nemen toe, de spijsvertering vertraagt en de pupillen worden wijder. Deze stressreactie is nuttig als je plotseling moet remmen op de snelweg omdat er voor je een ongeluk gebeurt. Maar zolang de geest zich bedreigd voelt (door bijvoorbeeld deadlines, financiële zorgen of relatieproblemen), blijft het lichaam in een toestand van verhoogde paraatheid. En die chronische stress tast het afweersysteem aan en brengt ons uit balans.’

Een pakkende inleiding schrijven: wat is jouw favoriete techniek?

Ik heb je 5 leuke manieren getoond waarmee je een pakkende inleiding kunt schrijven. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Natuurlijk is deze opsomming niet volledig, dus als er technieken zijn die je wilt toevoegen, laat het dan hieronder weten. Ik ben ook heel benieuwd naar wat jouw favoriete techniek is!
Ebook 10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden

Mijn naam is Maartje Roozeboom – van beroep online tekstschrijver, van nature nieuwsgierig. Ik help je om jouw dienst overtuigend te presenteren, op een manier die jouw persoonlijkheid weerspiegelt.

Wil jij meer schrijftips? Download dan mijn gratis e-boekje ’10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden’.