Een pakkende titel bedenken is niet makkelijk.Een pakkende titel bedenken is niet makkelijk. Ik weet er alles van.

De afgelopen 20 minuten heb ik geduldig naar mijn lege computerscherm gekeken. Ik heb zeker 10 verschillende koppen bedacht, in de hoop de titel te verzinnen waarmee ik je kon interesseren. Intrigeren. Verleiden. Om door te klikken en verder te lezen.

Dat lijkt gelukt, want je bent aan het lezen. Gelukkig maar, want in dit artikel geef ik 10 praktische tips om een titel te bedenken waarmee je jouw lezers het verhaal intrekt!

 

Gebruik emotie

Dat heb ik gedaan. Ik heb gekozen voor de titel: ‘Een pakkende titel bedenken: val op in de massa.’

Ik spreek de waarschuwing uit dat jouw blogpost kan verdwijnen in de grote hoeveelheid dagelijkse content die online wordt gezet. Tenzij je een sterke titel kunt bedenken. Je herkent dit gevaar. Je bent wellicht bang dat jouw content voor niets is ontwikkeld, als niemand het leest. Dus wil je weten wat je moet doen om te zorgen dat je wél opvalt. En daarom klik je door.

Ik had ook een prangende vraag kunnen stellen. Bijvoorbeeld: ‘Je wilt toch niet verdwijnen op de grote hoop content?’

Of ik had het probleem expliciet kunnen benoemen: ‘Als je geen pakkende titel kunt bedenken, dan val je niet op in de massa.’

In alle gevallen speel ik in op emotie. Op angst, of zorgen. Emotie is misschien wel de krachtigste manier om mensen te overtuigen. Maak daar gebruik van.

 

Maak een statement

Stel dat ik had gekozen voor: ‘Een pakkende titel verzinnen: de eerste stap naar conversie’ Misschien denk je dan: ‘Nou Maartje, dat is wel heel kort door de bocht.’ Maar de kans bestaat dat je doorklikt. Omdat je wel eens wilt lezen hoe je van een sterke blogtitel naar een betalende klant gaat.

En als je dat doet, dan is mijn doel bereikt. Een sterke bewering uitspreken kan de nieuwsgierigheid prikkelen.

 

Maak je lezer nieuwsgierig

Zo had ik kunnen kiezen voor de titel: ‘Een titel bedenken: hoe het NIET moet’. Of: de 10 slechtste titels + waarom ze zo slecht zijn.’

 

Benoem het voordeel

Je wilt leren hoe je een pakkende titel kunt verzinnen. En ik wil graag dat mijn artikel over dat onderwerp wordt gelezen. Ik had in mijn titel daarom ook goed het voordeel kunnen benoemen: ‘Leer hoe je een pakkende titel bedenkt, en trek je publiek het artikel in’.

Grote kans dat jij meer over dat voordeel had willen lezen.

 

Maak het persoonlijk

Dat kan op 2 manieren. Ofwel, je spreekt je publiek rechtstreeks aan: ‘Jij wilt toch ook een overtuigende titel verzinnen voor jouw blogpost?’

Maar het kan ook andersom: ‘Deze titel zorgde voor de meeste doorkliks vanuit Google van al mijn artikelen’. Of: ‘Dit is mijn favoriete techniek om tot een pakkende titel te komen’. In het eerste geval activeer je je lezers door hen rechtstreeks aan te spreken. In het tweede geval laat je iets van jezelf zien. Je deelt je ‘best practice’, waardoor mensen verder willen lezen.

 

Een pakkende titel bedenken: overige tips

Toen ik onderzoek deed over dit onderwerp, kwam ik nog een aantal aardige tips tegen die ervoor kunnen zorgen dat uw titel opvalt tussen alle anderen:

Gebruik het zoekwoord in de titel

Goed, misschien had ik deze tip wel helemaal bovenaan moeten zetten. Want uiteraard selecteer je het zoekwoord direct nadat je het onderwerp waarover je gaat schrijven hebt verzonnen. Of je doet een uitgebreid zoekwoordonderzoek en bepaalt aan de hand daarvan de onderwerpen.

Hoe dan ook, zorg dat het zoekwoord óók in de titel verwerkt wordt. Dat helpt in het goed vindbaar maken van je artikel in Google.

In mijn geval is het zoekwoord ‘Pakkende titel bedenken’. Maar dat had je wellicht al geraden…

Gebruik Hoofdletters

En dan niet het HELE WOORD in kapitalen zetten. Dat ziet er schreeuwerig uit. Maar Als Je Elke Eerste Letter Van Een Woord Groot Schrijft, dan trekt dat zeker de aandacht. Persoonlijk vind ik dit niet mooi, maar het werkt wel.

Voeg energie toe

Dit is een Amerikaanse techniek die ik onlangs op een forum las. Ik zal het je uitleggen aan de hand van onderstaand voorbeeld:

  • Een pakkende titel bedenken
  • Een pakkende titel verzinnen, zodat mensen doorklikken
  • Een enorm pakkende titel verzinnen, zodat je zeker weet dat iedereen wil doorklikken
  • Zó kan je een enorm pakkende titel verzinnen, en weet je 100% zeker dat iedereen doorklikt!

In deze oefening nemen ze je mee van een feitelijke titel naar een titel die emotie draagt. Ik vind het erg schreeuwerig. Maar eerlijk gezegd heb ik al veel titels gelezen die op deze leest zijn geschoeid. Mij weten ze kennelijk toch te raken.

Gebruik de woorden van jouw lezers

Deze tip las ik enige tijd gelezen online, en ik vind hem zo inspirerend dat ik hem graag met je deel.

Kijk eens of er boeken zijn op Bol.com over het onderwerp van jouw artikel. Zijn er reviews geschreven? Kijk dan eens hoe deze reviews beschreven zijn. Kan je hier inspiratie uit halen?

Om een goed voorbeeld te geven, heb ik op Bol.com gekeken naar boeken over Content Marketing.
Een voorbeeld van een beoordeling was:

Bol.com-review-Content-Marketing

 

“Een boekwerk met crossmediale inslag dat rake klappen uitdeelt over welke content wel of niet werkt. Geen flauwe opsomming maar onderbouwing vanuit theorie, diepte psychologisch, sociologie en ervaringen. Een handboek content!”

Op basis van deze tekst heb ik de volgend titels bedacht:

  • Content die werkt (en content die niet werkt)
  • Crossmediale content marketing die werkt
  • Lees dit handboek over content marketing en ontdek wat wel (en niet) werkt

Het voordeel van deze oefening is niet alleen dat je geïnspireerd wordt om titels te verzinnen.

Je leert ook te schrijven met de woorden die je doelgroep gebruikt. En daarmee zal je nog sneller hun aandacht krijgen.

 

Ebook 10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden

Mijn naam is Maartje Roozeboom – van beroep online tekstschrijver, van nature nieuwsgierig. Ik help je om jouw dienst overtuigend te presenteren, op een manier die jouw persoonlijkheid weerspiegelt.

Wil jij meer schrijftips? Download dan mijn gratis e-boekje ’10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden’.