Door aandacht te vragen voor product of dienst, probeer je klanten te interesseren. Dat heet reclame.

Maar het kan ook anders. Je kunt je klanten iets geven. Tips bijvoorbeeld. Informatie. Of je kunt ze inspireren, motiveren, enthousiasmeren, interesseren…

De verzamelnaam voor wat je je klanten kunt geven, is content. Inhoud. Service. Maar waarom zou je dat doen? Waarom content marketing activiteiten ontplooien?

Waarom content marketing: omdat je service wilt bieden

Door content te delen, bedien je je klanten .

Stel, je bent een verkoper van computers. Je wilt je klanten helpen. Door ze te leren hoe de computer werkt. Door te vertellen hoe een computer het leven makkelijker maakt. Door uit te leggen dat je je klanten altijd helpt als ze er niet uitkomen. Je wilt dat jouw klanten je zien als De Computer Autoriteit.

En door al die tips te geven, door die service te bieden, hoop je dat ze je op een dag iets teruggeven (bijvoorbeeld door een computer bij je te kopen).

Je vermarkt dus je service in de hoop later zaken te kunnen doen. Waarom content marketing? Daarom dus.

Service zorgt voor klantenbinding

Door je klanten te bedienen, wil je ze aan je binden. Je wilt een klantrelatie aangaan. Als jij en je klant vrienden zijn, dan ben je de eerste aan wie ze zullen denken als ze een computer nodig hebben.

Klantbinding zorgt voor mond-op-mondreclame en retentie

Een tevreden klant weet je te vinden als hij je nodig heeft. Hij zal op een feestje vertellen over zijn nieuwe computer. Wat er allemaal mee kan. En wie hem daar zo goed mee geholpen heeft.

Mond-op-mond reclame is de beste reclame die er is. Goed voorbeeld doet volgen. Sociale bewijskracht, noemt Cialdini dat.

Het antwoord op de vraag ‘Waarom content marketing?’ is dus: door content te delen, bied je service. Door service te bieden, bind je mensen en krijgt je tevreden, terugkerende klanten.

 

Ebook 10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden

Mijn naam is Maartje Roozeboom – van beroep online tekstschrijver, van nature nieuwsgierig. Ik help je om jouw dienst overtuigend te presenteren, op een manier die jouw persoonlijkheid weerspiegelt.

Wil jij meer schrijftips? Download dan mijn gratis e-boekje ’10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden’.