Om je direct het antwoord te geven op de vraag in de titel: een eigen schrijfstijl is belangrijk, omdat je het veel zegt over wie jij bent. Je legt er op een persoonlijke manier contact mee met je klant. Er is echter nog wel wat meer over te vertellen. Lees maar eens mee.

Persoonlijke communicatie: een kans voor ZZP’ers

De afgelopen jaren stonden in het teken van technische vooruitgang. De term ‘Big data’ kwam bijvoorbeeld op: enorme hoeveelheden gegevens stellen ons in staat om trends te zien, ontwikkelingen te voorspellen en daarop te anticiperen. En wat dacht je van e-mail automatisering? Tegenwoordig kunnen we hele e-mailcycli automatiseren, afgestemd op de openings- en doorklikratio’s van onze abonnees.

Maar vriend, business coach en toekomstvoorspeller Mike Disseldorp zei het enkele jaren geleden al: door deze ontwikkelingen onderscheiden we ons niet langer op de service die we aanbieden: iedereen kan het trucje uitvoeren. Daarom wordt de manier waarop wij met onze klanten in contact staan weer belangrijk.

Mike had gelijk, getuige de trendrapportage van e-mailplatform Spotler. Daarin wordt gesteld dat we ons afvragen hoe we weer menselijk kunnen communiceren. ‘How to make it human again’ staat immers haaks op het over de bühne gooien van massamailtjes of het ontwaren van doelgroep-brede trends.

En hoewel de techniek persoonlijke boodschappen wel degelijk mogelijk maakt, is het verschrikkelijk moeilijk om goed inzicht te krijgen in de drijfveren en uitdagingen van de subgroepen binnen je doelgroep. Er zijn maar weinig bedrijven die dit beheersen.

Ik denk dat daar een kans ligt voor ZZP’ers. Want wij zijn klein. We hebben geen grote organisatie achter ons, maar communiceren vanuit onszelf. Als wij ons ‘waarom’ duidelijk hebben en onze doelgroep goed kennen, dan staan wij op 1-0 voorsprong ten opzichte van onze meerkoppige concurrenten.

Dáárom is een eigen stijl belangrijk

Het werkt zo: door vanuit jouw drijfveren te communiceren met je doelgroep, wordt het gesprek dat je voert weer persoonlijk. Je gaat woorden gebruiken die je in 1-op-1 communicatie gebruikt. Je sluit met jouw voorbeelden aan bij de belevingswereld van je gesprekspartner. Zo voelt de ander zich gehoord. Met jouw aanpak laat je wat van jezelf zien. Het zegt wat over jou. Zo leert de ander je kennen en vertrouwen. Zo kun je overtuigen door dicht bij jezelf te blijven.

Zoals Maya Angelou ooit zei: “Mensen onthouden niet altijd wat we zeggen. Ze onthouden zelfs niet altijd wat we doen. Maar ze zullen altijd onthouden welk gevoel jij hen gaf.”

Dat gevoel breng je over met een persoonlijke communicatiestijl. Weet je wat zo mooi is? Als je die stijl gebruikt in je teksten, bereik je mensen ook wanneer je ze niet persoonlijk spreekt. Wat kun je dan een impact maken! Dat is de kracht van een eigen schrijfstijl.

Achterhaal jouw eigen schrijfstijl

Ken je jouw doelgroep? Vat die dan samen in één fictief persoon. Geef hem of haar een uiterlijk. Een naam. Een karakter. Maak er een echte denkbeeldige vriend van. Zet die vriend in de stoel tegenover je en doe je verhaal. Denk ondertussen aan jouw ‘waarom’ en laat het enthousiasme dat opborrelt in het gesprek tot uiting komen.

Welke woorden gebruik je? Welke voorbeelden verwerk je om jouw dienst of product uit te leggen? Schrijf ze op: dit is jouw persoonlijke stijl.

Het heeft mij een paar jaar gekost om erachter te komen wat mij drijft. Ik heb een cursus gedaan om mijn doelgroep te leren omschrijven. De woorden die ik gebruik om dit artikel te schrijven, zijn mijn woorden. Nu ik er ben, denk ik: ja, natuurlijk! Maar het was niet eenvoudig om hier te komen.

Wil jij deze weg niet in je eentje afleggen? Neem dan contact met me op. Ik kan je door de stappen loodsen, zodat jij sneller op je eigen manier met klanten in gesprek kan.

 

Ebook 10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden

Mijn naam is Maartje Roozeboom – van beroep online tekstschrijver, van nature nieuwsgierig. Ik help je om jouw dienst overtuigend te presenteren, op een manier die jouw persoonlijkheid weerspiegelt.

Wil jij meer schrijftips? Download dan mijn gratis e-boekje ’10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden’.