Een van de verhaaltjesschriften uit mijn kindertijd - Maartje Roozeboom van TekstlinQIk heb er mijn werk van gemaakt om het enthousiasme van ondernemers door te vertalen naar hun websites. Het is mijn doel om hun persoonlijkheid zichtbaar te maken. Een nobel streven, maar is dit echt zo belangrijk? “Ja,” zegt professor Amy Cuddy in haar boek ‘Presence’.

 

 

Waarom ik het enthousiasme van mijn klant wil overdragen

In mijn laatste loondienstfunctie sprak ik zeer regelmatig met biologen en procestechnologen. Deze mannen en vrouwen waren zeer gespecialiseerd. De een na de ander had een PhD behaald, ze waren uitermate gepassioneerd over hun werk.

Als deze mensen vertelden over hun werk, namen ze me mee in hun leefwereld. Aan de hand van anekdotes maakten ze hun werk inzichtelijk. Ik mocht het vervolgens opschrijven in white papers, webpagina’s en e-mailings. Het was verfrissend om met deze experts te praten. Zij waren oprecht enthousiast over wat ze deden. Nog steeds heeft de procestechnologie in de zuivelsector een warme plek in mijn hart!

Maar als ik deze mensen vroeg om reeds geschreven informatie naar mij toe te sturen, dan vond ik het vaak lastig om door te lezen. Wég was het enthousiasme, wég hun persoonlijkheid. De stralende, verhalende specialist was verworden tot een droge, met cijfers strooiende wetenschapper.

En dat is zo zonde! Teksten beklijven niet als je je beperkt tot feitjes. Sterker nog, als je niets van jezelf laat zien, zal niemand kiezen om met jou samen te werken. Waarom niet? Omdat er altijd andere experts zullen zijn, maar er is slechts een jij. En daar gáán mensen voor.

Waarom jouw persoonlijkheid inderdaad zo belangrijk is

Ik geloofde dit heilig, maar ik had het nog nooit onderzocht. Gelukkig waren er mensen die deze theorie wel aan een onderzoek onderworpen. Amy Cuddy, Susan Fiske en Peter Glick hebben zich maar liefst 15 jaar met het onderwerp bezig gehouden.

Zij concluderen dat mensen, als ze iemand leren kennen, zich heel snel de volgende vragen stellen:

  1. Kan ik deze persoon vertrouwen? (In Cuddy’s boek aangeduid met ‘warmte’)
  2. Kan ik deze persoon respecteren? (beschreven als ‘bekwaamheid’)

De vragen worden in deze volgorde gesteld. Met andere woorden, mensen willen iemand eerst kunnen vertrouwen, voordat ze waarde hechten aan zijn expertise. Vanuit de evolutie is dit ook goed te verklaren, vertelt Cuddy in dit artikel van businessinsider.com: om te overleven is het belangrijker dat je iemand kunt vertrouwen, dan dat hij iets nuttigs kan.

Wat durf jij van jezelf te laten zien?

De boodschap is duidelijk: laat jezelf zien! Wees niet bang om je persoonlijke beweegredenen te vertellen. Deel met jouw publiek waarom jij gekozen hebt voor je huidige beroep, aanpak of overtuigingen.

Dit kan best eng zijn. Deze ondernemer vertelt bijvoorbeeld dat ze door haar depressie niet in loondienst kan werken en daarom een online bedrijf is gestart. Ze vertelt hoe moeilijk ze het vindt om haar beweegredenen op te biechten. Maar als je de reacties onder haar film bekijkt, dan zie je hoeveel  goodwill het haar oplevert.

Natuurlijk hoeft het niet zo rauw en persoonlijk als zij dat doet. Maar een verhaal, een foto of een anekdote maakt net dát verschil dat nodig is om mensen aan je te binden. Ikzelf deel op mijn ‘Over-ons-pagina’ bijvoorbeeld dat mijn voorliefde voor taal al vroeg begon. Vandaar ook de foto in dit blog: dat ben ik, met een verhalenschriftje van de lagere school.

Heb jij een persoonlijk verhaal op je professionele website staan? Waarom wel of niet? Ik ben benieuwd!

 

 

Ebook 10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden

Mijn naam is Maartje Roozeboom – van beroep online tekstschrijver, van nature nieuwsgierig. Ik help je om jouw dienst overtuigend te presenteren, op een manier die jouw persoonlijkheid weerspiegelt.

Wil jij meer schrijftips? Download dan mijn gratis e-boekje ’10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden’.