Waarom het waarom zo belangrijk is

Toen ik net als zelfstandige startte, had ik een pracht van een opdracht waar ik je graag wat meer over vertel. Want deze opdrachtgever had zijn ‘why’ zo duidelijk voor ogen, dat het een genot was om voor hem aan de slag te mogen. In dit blog leg ik je uit waarom. En waarom dat ‘waarom’ zo belangrijk is.

Het verhaal van de onderwijsinstelling

Ilias vroeg mij om de teksten van zijn website te herschrijven. Hij heeft namelijk een bedrijf dat inburgeringscursussen en Nederlandse taaltrainingen aanbiedt.

Ik vroeg hem waarom hij voor deze tak van sport gekozen had. Daarop vertelde hij het verhaal van zijn moeder. Hoe zij in de jaren ’70 uit Marokko was gekomen. Hoeveel hij haar had moeten begeleiden, omdat ze de taal niet sprak. En hoe alleen zij zich had gevoeld. Ilias wilde mensen helpen om de Nederlandse taal te leren, zodat zij zelfredzaam worden en een leven kunnen opbouwen.

Zijn verhaal trof me. Door het persoonlijke aspect ervan, maar ook door zijn gedrevenheid: het ‘waarom’ spatte ervan af. Maar wat is dat eigenlijk, het ‘waarom’?

Hoezo ‘waarom’?

Misschien heb je wel eens gehoord van Simon Sinek. Enkele jaren geleden veroverde hij de wereld met zijn Ted Talk over de Gouden Cirkel: hoe grote leiders tot actie inspireren. Tijdens deze 18 minuten durende presentatie legt Sinek uit dat de meeste ondernemers niet verder komen dan het uitleggen van wat ze doen. Sommigen schoppen het tot een uitleg over hoe. Maar je raakt pas een snaar bij je publiek als je vertelt over je waarom.

Het ‘waarom’ legt de emotie bloot die jou drijft. Die emotie appelleert aan het limbisch systeem, het deel van je hersenen dat emoties verwerkt. Door dit deel het brein van je toehoorder te activeren, bouw je een band met hem of haar op. Mensen herkennen zichzelf in jouw verhaal, of ze voelen zich geïnspireerd.

Ook Carmine Gallo bepleit in zijn boek Storytelling het belang van de ‘why’. Hij schrijft:

‘De taak van de CEO van Starbucks, Howard Schulz, is niet koffie verkopen, maar mensen bedienen. Steve Jobs bouwde geen computers, hij verrijkte levens. Richard Branson verkoopt geen stoelen in vliegtuigen, hij brengt de klantervaring op een hoger niveau. En Oprah Winfrey is geen talkshow host, zij maakt mensen bewust’.

Deze mensen weten wat hen drijft. Bovendien kunnen ze er zodanig over vertellen, dat ze anderen inspireren. Starbucks zit inmiddels in 70 landen, Oprah Winfrey en Richard Branson behoren tot ’s werelds rijkste mensen en Apple is, nou ja, Apple. Ook dat merk heeft zichzelf ruimschoots bewezen.

Met het ‘waarom’ overtuig je mensen. Het is dus enorm belangrijk om erover te vertellen.

Het ‘waarom’ van Ilias

De ‘why’ van Ilias is, in mijn woorden: ‘Ik wil nieuwkomers in Nederland de handvatten geven om een nieuw leven op te bouwen. Zodat ze kunnen meedraaien in de maatschappij en niet vervallen in eenzaamheid.’

Ilias heeft van dichtbij meegemaakt hoe moeilijk het is als je de taal niet spreekt. Dat zal vast hebben meegespeeld in zijn beslissing om cursisten te trakteren op gezamenlijke kook- en voetbalavonden. Alles om een thuis op te bouwen in een nieuw land!

Ilias’ ‘why’ is dus meer dan een marketingverhaal. Ik raakte erdoor geïnspireerd, omdat ik zelf veel waarde hecht aan gelijkheid, aan eerlijke kansen voor iedereen. Ik voelde met met hem verbonden door het verhaal dat hij vertelde. Snap je dat ik graag meewerkte aan het opschrijven ervan?

Overigens heeft Tulp Training tegenwoordig vestigingen in Rotterdam, Den Haag en Amsterdam. Bovendien hebben zij hun activiteiten uitgebreid naar het begeleiden van vroegtijdig schoolverlaters. Ik ben ervan overtuigd dat hun heldere ‘waarom’ hier een grote rol in speelt.

Hoe kom je achter je ‘waarom’?

Het antwoord op de vraag hoe je achter je ‘waarom’ komt, heb ik eigenlijk in bovenstaande alinea al gegeven: achterhaal wat jou drijft. De meeste ondernemers krijgen glimoogjes als ik ze vraag naar hun bedrijf. Ze hebben hun hart gevolgd en zijn hartstikke enthousiast. Maar lang niet iedereen weet waarom ze eigenlijk met zoveel plezier aan hun bedrijf werken. Als zij de reden van dat enthousiasme kunnen verwoorden, dan krijgt hun bedrijfsverhaal veel meer overtuigingskracht.

Om met Carmine Gallo te spreken: waar gaat jou hart sneller van kloppen? Verwoord dat en je hebt je ‘why’.

 

 
Ebook 10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden

Mijn naam is Maartje Roozeboom – van beroep online tekstschrijver, van nature nieuwsgierig. Ik help je om jouw dienst overtuigend te presenteren, op een manier die jouw persoonlijkheid weerspiegelt.

Wil jij meer schrijftips? Download dan mijn gratis e-boekje ’10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden’.