Webteksten schrijven voor de mobiele website

Dit artikel gaat over webteksten schrijven.

Dat lijkt heel gemakkelijk. Je verzint een onderwerp, gaat er eens even goed voor zitten, en de pagina vult zichzelf bijna. Toch is het niet zo eenvoudig als veel mensen denken. Vraag 10 ondernemers naar hun ervaringen met het schrijven van teksten, en 9 zullen je in geuren en kleuren vertellen hoe lastig het kan zijn.

En deze 3 feiten maken het er niet gemakkelijker op:

De meeste mensen gebruiken dus een apparaat dat zich niet goed leent voor het lezen van teksten. Bovendien zijn ze zo snel afgeleid, dat het merendeel niet de moeite neemt om een artikel uit te lezen.

Om toch bezoekers te trekken en hun aandacht vast te houden, geef ik je hieronder een aantal tips:

Tekstschrijven voor website: boei vanaf het begin

Kies een titel die aanspreekt. Hij moet opvallen tussen alle andere titels die je klanten zien op social media en in Google. Lees hier meer over hoe je pakkende titels verzint.

Ook de inleiding moet uitnodigen tot verder lezen. Leg daarom een stelling neer. Beschrijf een probleem waar jouw klant zich in herkent, of haal een opvallende anekdote aan.

In dit artikel ben ik gestart met opperen dat webteksten schrijven heel gemakkelijk is. Om vervolgens uit te leggen waarom dat niet zo is. Ik heb het probleem beschreven, in de hoop dat je verder leest om de oplossing te horen.

Webteksten schrijven: diagonaal lezen

Zoals gezegd lezen de meeste mensen in eerste instantie niet. Wat ze wel doen, is scannen.

Daarmee bedoel ik het volgende:

  • Allereerst lezen ze de titel
  • Daarna springen ze naar de tussenkopjes
  • Ze lezen en passant de eerste regel of regels van de alinea

Als je dit visualiseert, kom je uit op een soort F-vorm. Jakob Nielsen laat die heel mooi zien aan de hand van een zogenaamde heat map:

Webteksten schrijven - heatmap in f-vorm

Webteksten schrijven doe je dus met deze F in gedachten.

Diagonaal lezen begeleidt je door:

  • Tussenkopjes te gebruiken
  • Alinea’s kort te houden (maximaal 3 – 4 regels)
  • Het zoekwoord in de titel en de tussenkopjes te verwerken
  • De hoofdboodschap van de alinea in de eerste zinnen te plaatsen
  • Opsommingen aan te bieden (niet meer dan 7!)

Zie je wat er gebeurt? Met deze tips creëer je witruimte op de pagina. Dat geeft rust. Met zogenaamde tekstbakstenen, grote lappen tekst, bereik je het tegenovergestelde. Vermijd die daarom.

Wat ook helpt, is om af en toe een afbeelding toe te voegen. Met die afbeelding kan je emotie overdragen, of informatie. Maar je zorgt ook voor een adempauze, voordat je lezer weer verder gaat.

Ten slotte kan je belangrijke informatie vet maken. Dit trekt de aandacht en vergemakkelijkt het scannen.

Webteksten schrijven op deze manier zorgt ervoor dat de teksten worden gelezen. Pas je de tips toe? Houd dan ook rekening met het volgende:

Tekst schrijven voor website: neem de lezer bij de hand

Webteksten schrijven betekent niet alleen informatie overdragen. Je bezoeker is onzeker. Hij wil graag bevestigd krijgen dat een keus voor jou de juiste keus is. Neem hem daarom bij de hand. Vertel hem wat hij moet, of kan, doen na uit het lezen van jouw webpagina.

In vaktermen heet dit het aanbieden van een ‘call to action’. Wat wil je met je webpagina bereiken? Wat wil je dat de klant gaat doen?

 

"Klik hier" - voorbeeld van een call to action

Dit klinkt erg sturend, maar keer op keer blijkt dat een klant graag een volgende stap aangedragen krijgt. Zo hoeft hij zelf niet na te denken. Lees als voorbeeld deze casus van Aartjan van Erkel maar eens.

Tegelijkertijd is het verstandig om een zoekfunctie op je website aan te bieden. Hiermee gaat je bezoeker zelf op zoek naar informatie. Je kunt dan niet sturen. Maar je biedt wel extra gebruiksgemak, en ook dat wordt erg gewaardeerd.

 

Wees niet te origineel

We willen allemaal onderscheidend zijn. Dat is ook belangrijk. Maar zorg dat je je inhoudelijk onderscheidt van je concurrentie. Niet door middel van de lay-out.

Steve Krug heeft een aantal jaar geleden het geweldige ‘Don’t make me think’ geschreven. Hierin beschrijft hij het belang van web conventies.

 

Don't make me think - Steve Krug

 

Als je je bezoekers laat nadenken over het gebruik van je site, dan ze haken af. Als je ze het daarentegen gemakkelijk maakt, ze zullen zich verdiepen in de inhoud. En dat wil je ten slotte.

Verder lezen over webteksten schrijven

Natuurlijk is er nog veel meer te vertellen over webteksten schrijven. Houd daarom mijn blog in de gaten, want ik post met enige regelmaat nieuwe artikelen.

Wil je meer weten? Lees dan eens mijn artikel over het marketen van content. Als je eerst nadenkt over de zaken die daar besproken worden, zal je webteksten schrijven die meer conversie opleveren!

 

 

Ebook 10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden

Mijn naam is Maartje Roozeboom – van beroep online tekstschrijver, van nature nieuwsgierig. Ik help je om jouw dienst overtuigend te presenteren, op een manier die jouw persoonlijkheid weerspiegelt.

Wil jij meer schrijftips? Download dan mijn gratis e-boekje ’10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden’.