SEO tips - Google logoWat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimisation, oftewel: zoekmachine optimalisatie. De term houdt alle activiteiten in die je doet om je website beter vindbaar te maken in zoekmachines.

Wereldwijd zijn een aantal grote zoekmachines, zoals Google, Yahoo en Badu. In Nederland is Google veruit de meest gebruikte. Want, zo lees ik op Pure-im.nl, in 2021 gebruikt:

  • 89,92% van de gebruikers Google op de desktop
  • 98,04% op de smartphone en
  • 97,73% op de tablet.

Op de tweede plaats staat Bing. Met 6,28%.

Wil je dus zonder advertentiekosten toch goed te vinden zijn door je klanten, zorg er dan voor dat jouw website geoptimaliseerd is voor Google.

5 slimme SEO tips

SEO teksten schrijven is niet moeilijk. Maar je dient wel een aantal zaken in gedachten te houden. Hieronder 5 SEO tips om je op weg te helpen.

SEO tip 1: Bepaal je zoekwoorden

Wie wil je bereiken met je content? Naar welke informatie zoeken zij? Welke zoekvraag beantwoord je met je teksten? Wanneer je deze laatste vraag weet te beantwoorden, dan ben je bezig met zoekmachine optimalisatie.

Praat met je klanten en vraag waar zij naar zoeken op internet. Type eens een zoekopdracht in Google in en bekijk welke suggesties de zoekmachine je nog meer geeft. Wanneer je wel eens Adwords advertenties plaatst, dan ken je de Adwords zoekwoorden planner. Deze machine geeft veel zoekwoordideeën, inclusief het aantal keer dat er per maand op gezocht wordt.

Op deze manier voer je een degelijk zoekwoorden onderzoek uit, wat je veel zichtbaarheid zal opleveren. En daarmee extra traffic naar je site. Want als je de content biedt waar je klant naar zoekt, dan zal jouw informatie door Google in de zoekresultaten naar voren worden geschoven.

SEO tip 2: Doe een SEO concurrentieanalyse

Het beste is natuurlijk om je te baseren op je klanten. Maar wellicht hebben je concurrenten ook onderzoek gedaan. Wellicht weten zij al heel goed welke zoekwoorden belangrijk zijn en op welke zoekvragen zij moeten inspelen.

Kijk daarom ook naar wat je concurrenten doen. Haak daarop in of onderscheid je daarvan.

SEO tip 3: Waar verwerk je de zoekwoorden?

Op volgorde van belangrijkheid, plaats je de woorden:

  • In het website adres (de url): tekstlinq.nl/content-marketing
  • In de pagina titel: content marketing
  • In de headings (H1, H2, H3 etc.), dit zijn de tussenkopjes boven de teksten op je pagina
  • In de tekst zelf – te beginnen bij de inleiding: zet het zoekwoord zoveel mogelijk aan het begin!
  • In links binnen je website en naar andere websites.
  • In bestandsnamen van afbeeldingen, en in de alt tags (de omschrijvingen) van deze afbeeldingen

SEO tip 4: Hoe meer zoekwoorden, hoe beter?

Het is heel verleidelijk om de zoekwoord(en) zoveel mogelijk op de pagina te laten terugkomen. Want hoe meer hoe beter, toch? Nee. De algoritmes van Google zijn zeer geavanceerd en Google zal er doorheen prikken wanneer je met trucjes probeert je webpagina bovenaan in de zoekresultaten te krijgen. Sterker nog, als je het zoekwoord te vaak gebruikt, kan dat je vindbaarheid negatief beïnvloeden!

Kijk daarom goed naar de zoekwoorden die belangrijk zijn, maar overdrijf niet! Lees de tekst altijd nog eens door voordat je hem plaatst. Is de tekst leesbaar voor jou als persoon? Dan is het goed. De menselijke gebruiker blijft het uitgangspunt bij zoekmachine optimalisatie.

SEO tip 5: SEO linkbuilding

Linkbuilding is een beetje een vies begrip geworden. Want een paar jaar geleden betaalden mensen ervoor om grote webpagina’s naar hun website te laten linken. Bij Google wisten ze dit en ze besloten hier strafpunten voor te geven. Geen links kopen dus, want dan zorgt Google ervoor dat je website minder goed gevonden wordt!

Hoe het dan wel moet?

  • Bepaal welke websites in jouw branche aansluiten bij je bedrijf. Kan je een link naar elkaars sites maken?
  • Kijk waar er over zaken in jouw branche wordt gesproken. Zijn er discussiegroepen of worden er ergens reviews gegeven? Praat mee, post een reactie met een link naar je site.
  • Kijk ook naar welke websites jij kunt linken. Deze outbound links helpen Google om je site nog beter te plaatsen ten opzichte van andere. Google houdt van deze informatie.
  • Interne links zorgen ervoor dat de informatie op je site goed vindbaar is voor je bezoekers. Daarom waardeert Google ook interne links. Maak daar gebruik van!

Bedenk: Google houdt van relevantie en autoriteit. Alle sites die relevant zijn, en zeker de grote sites die veel bezoekers krijgen (die dus veel autoriteit hebben in Google’s ogen), zijn goede sites om links vandaan te krijgen.

Website optimalisatie is op deze manier kosteloos

Wanneer je deze SEO tips toepast, zul je zien dat jouw website snel omhoog zal schieten in de zoekmachineresultaten. En dat zonder dat je er geld aan spendeert! Website optimalisatie is op deze manier kosteloos. (Natuurlijk investeer je wel degelijk tijd en die tijd is ook geld waard. Maar je betaalt nu niet voor advertenties die slechts enkele maanden te zien zijn, en deze technieken geven resultaten die op de lange termijn werken).

Wil je meer SEO tips of wilt je SEO consultancy bij mij afnemen? Neem dan contact met mij op. Je kunt ook mijn gratis e-boekje downloaden :’10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden’.