Wat is linkbuilding? En wat zijn handige linkbuilding tips?

In dit artikel ga ik je er meer over vertellen.

Wat is linkbuilding? – foto van India7 Network

Wat is linkbuilding en waarom is het zo belangrijk om een goed linkprofiel op te bouwen?

Linkbuilding is het verzamelen van links die bezoekers naar jouw website verwijzen. Linkbuilding is essentieel om goed te scoren in Google: de zoekmachine beschouwt een link naar je website namelijk als een aanbeveling. Hoe meer aanbevelingen je krijgt, hoe hoger jouw website in de zoekresultaten komt te staan.

Natuurlijk wil je het liefst dat het vanzelf gaat: mensen vinden je informatie zo waardevol, dat ze besluiten om een link naar het artikel te plaatsen. Helaas, meestal gebeurt dit niet zonder de nodige inspanningen.

Vroeger probeerde men zoveel mogelijk van deze backlinks te verzamelen, ongeacht van welke sites ze kwamen. Want: hoe meer, hoe beter. Google kon toch nog niet inschatten of een link relevant was. Hij kon ook nog niet bepalen of die op natuurlijke wijze tot stand was gekomen, of simpelweg was aangekocht.

Maar de zoekmachine ontwikkelde zich snel. Tegenwoordig moet de vraag ‘Wat is linkbuilding?’ anders beantwoord worden. Het bouwen aan een goed linkprofiel houdt nu in dat er links naar je website komen, van relevante websites, die het liefst zelf hoog staan in Google.

Linkbuilding tips: toepassen kost tijd, maar levert ook veel op

Hieronder vind je 10 praktisch toepasbare linkbuilding tips. Zoals gezegd is linkbuilding een zeer bewerkelijk en tijdrovend proces. Het volstaat niet om slechts 1 keer aandacht aan je linkprofiel te besteden. Idealiter besteed je dagelijks een kwartiertje aan het controleren van je links en het uitbouwen van je profiel. Zo ontstaat een natuurlijk profiel, dat Google op waarde zal weten te schatten.

Dit zijn mijn 10 favoriete linkbuilding tips die het bouwen aan een sterk linkprofiel iets gemakkelijker maken. – foto van Craig R. Kirby

Tip 1: Plaats een link in directories en op startpagina’s

Deze eerste tip levert niet het meeste op. Maar omdat het wel het meest eenvoudig is uit te voeren, besteed ik er aandacht aan.

Breng startpagina’s in kaart. Dit zijn overzichtspagina’s waar mensen worden doorverwezen naar een scala aan websites over een bepaald onderwerp.

Een voorbeeld van startpagina’s in mijn vakgebied, zijn: tekstschrijvers.startkabel.nl en seo.startkabel.nl.

Een voorbeeld van directories zijn Oozo, Drimble en De Telefoongids.

 

Volg deze link voor een handige gratis linkbuilding tool van SEO guru Karel Geenen. Deze kun je gebruiken om directories en startpagina’s in jouw vakgebied te vinden.

Linkbuilding tip 2: gebruik social bookmarking sites als extra kanaal voor jouw producten of diensten

‘Bookmarking’ is Engels voor bladwijzer. Op bookmarking sites kan iedereen links naar interessante internetpagina’s plaatsen. Voorbeelden van social bookmarking websites zijn Pinterest en Welke.

Als bezoekers je pagina’s bookmarken, krijg je een backlink vanaf dit soort sites. Maar je kunt natuurlijk zelf ook een account aanmaken en daar je producten op plaatsen. Zo creëer je als het ware een extra kanaal waarop je je bedrijf onder de aandacht brengt.

Tip3: schrijf ‘killer content’. Zo bind je je bezoekers aan je en bouw je autoriteit op.

Als je met waardevolle informatie je klanten helpt, dan zullen zij dat weten te waarderen. Goede informatie, in welke vorm dan ook, zorgt ervoor dat mensen bij je terugkomen voor méér.

Bovendien zal Google zien dat je je bezoekers een service biedt. De zoekmachine ‘beloont’ dat met een hogere positie in Google.

Uiteindelijk zullen je bezoekers je zodanig vertrouwen, dat ze een dienst of product van je zullen afnemen wanneer de tijd daar is. Kwalitatieve content leidt dus tot klantenbinding en, mits voorzien van goede calls to action, tot conversie.

De content kan je vervolgens delen. In mijn volgende linkbuilding tips lees je hier meer over.

Tip 4 van mijn linkbuilding tips: zet social media in om je content de delen

Social media, zoals Facebook, Twitter en LinkedIn, zijn enorm populair. Ook Instagram en Snapchat doen het goed, zeker onder jongeren. Een link op deze media zorgt dus voor relatief veel zichtbaarheid. Bovendien waardeert Google social media links steeds meer. Veel inkomende links vanaf social media verhogen dus de vindbaarheid in Google.

Hoewel niet bewezen, suggereren resultaten dat een link vanaf Google+ meer oplevert dan een link vanaf een ander sociaal platform. Het loont dus om een Google+ profiel aan te maken.

Wanneer je goede content geschreven hebt, kan je die eenvoudig delen via social media. Daarbij is het natuurlijk wel zaak om de social media te kiezen waar jouw publiek ook op actief is.

Natuurlijk kun je je bezoekers vragen om bepaalde content te helpen delen. Laat ik dat nu ook doen: wil je mij helpen door dit artikel te delen op via uw social media? Ik zou het zeer waarderen! 🙂

Tip 5: Deel je artikel op zoveel mogelijk plaatsen

Artikel marketing, zo wordt deze vorm van content marketing genoemd. Je biedt je artikel aan op verschillende websites. Als zij het plaatsen, ontvang je een backlink vanaf die site, en het zal je tevens bezoek vanaf die site opleveren.

Voorbeelden van webpagina’s waar je een artikel kunt plaatsen, zijn:

Let er wel op dat je je niet alleen richt op artikel marketing. Je bouwt hiermee ten slotte niet zonder meer een natuurlijk zoekprofiel op. Maar door af en toe een artikel te plaatsen op dit soort websites, verstevig je je linkbuilding wel.

Tip 6: gastbloggen: boor een nieuw publiek aan en presenteer jezelf als expert

De zesde van mijn linkbuilding tips gaat over het schrijven van artikelen op andermans sites, gastbloggen genaamd.

Stel, je hebt een bedrijf in ledverlichting. Hier zijn veel toepassingen voor, en de voordelen zijn legio. Je kunt een artikel op je eigen website schrijven, maar het loont om als gastblogger een artikel op bijvoorbeeld een website over energiebesparing te schrijven.

De voordelen van gastbloggen:

  • Je bereikt een nieuw publiek.
  • Je krijgt meer exposure van je expertise, waardoor de bekendheid in de markt wordt vergroot.
  • Het vergroot je aanzien. Immers, een gastblogger wordt alleen uitgenodigd als hij of zij een bepaalde autoriteit heeft opgebouwd.

Als je wilt nagaan welke blogs er zijn voor jouw vakgebied, gebruik dan Google Blogsearch.

Tip 7 van mijn linkbuilding tips: verspreid je persberichten ook online

Wanneer je nieuws hebt, wil je dat delen. Natuurlijk stuur je dan een persbericht naar de lokale pers. Je kunt een persbericht ook sturen naar persberichtensites.

Hieronder vindt u een overzicht dat ik gevonden heb op IMU.nl:

Wil je lokale nieuwssites in kaart brengen, gebruik dan de tool op deze pagina, wederom van Karel Geenen

Tip 8: Check backlinks van concurrenten en de inspiratie op

Dit is een beetje een sneaky linkbuilding tip. Controleer welke backlinks concurrenten krijgen. Misschien word je geïnspireerd om met diezelfde websites in contact te treden.

Een handige tool voor om backlinks te controleren, is Backlink Watch

Tip 9: Reageer op artikelen van anderen

Wanneer je een goed artikel leest, kan je je professionele reactie geven. Wellicht heb je aanvullende informatie die je kunt delen. Doe je dat onder vermelding van je naam, en waar mogelijk je internetadres, dan zorg je voor een backlink vanaf die andere site.

Een veelgebruikte tip die eenvoudig is toe te passen!

Tip 10, de laatste uit de lijst van linkbuilding tips: plaats interne links

Plaats ook interne links. Interne links zijn links tussen pagina’s van je eigen website.

Deze links hebben in de ogen van Google minder waarde dan backlinks, maar ze dragen wel degelijk bij aan een goed linkprofiel. Door interne links te plaatsen, kan je bovendien extra aandacht voor bepaalde onderwerpen vragen.

Wat je beslist niet moet doen

Koop geen backlinks in. Er zijn partijen online die je tegen een heel schappelijk bedrag een heleboel links aanbieden. Meestal zijn deze links van slechte kwaliteit. Ze komen uit het buitenland, terwijl jij je op Nederland richt. Ze komen van niet relevant websites. Of ze bevatten allemaal dezelfde anchorteksten (de tekst van de link).

Als je deze backlinks aankoopt, riskeer je de woede van Google. Als die een onnatuurlijk zoekprofiel vermoedt, kan hij besluiten tot het opleggen van een Penguin Penalty (link naar Engels artikel). Dan wordt de website lager, of helemaal niet meer, getoond in de zoekresultaten.

We hadden immers gezien dat backlinks afkomstig moeten zijn van relevante websites, en moeten aansluiten om de informatie die je aanbiedt.

Linkruilen: kan het kwaad?

Op veel sites lees je dat linkruilen niet goed is. Vaak klopt dat: als een startpagina mijn link plaatst en ik plaats een link terug, dan hecht Google hier weinig waarde aan. Bovendien kan het onnatuurlijk overkomen.

Maar soms zijn er bedrijven die een ander vorm van linkruil nastreven. Zij bieden aan om op jouw website een relevante website te plaatsen. Als tegenprestatie vragen zij jou om vanaf jouw site een link naar een andere website te plaatsen. Een site die zij ook in beheer hebben. Op die manier is linkruilen mogelijk zonder dat het argwaan wekt.

Mijn advies: doe dit alleen als je een relevante link kunt plaatsen. En als de website waarop jouw link komt te staan ook relevant is voor jou. Bovendien: zorg ervoor dat de link niet lukraak op een pagina staat, maar vertel er wat over.

Een deel van de startpagina’s die ik in dit artikel noemde, zijn het gevolg van linkruil. Maar door ze op te nemen in een relevant artikel, vind ik dat een linkruil acceptabel is. Ik bied immers nog steeds meerwaarde voor jou, mijn bezoeker. En en passant hebben ik en mijn linkpartner er profijt van.

Linkbuilding en TekstlinQ

Linkbuilding behoort niet tot de diensten die ik aanbied. TekstlinQ richt zich enkel op zoekwoordenonderzoek, tekstschrijven en vertalingen. Linkbuilding is een vak apart en hoewel ik er het nodige van weet, zijn er partijen die zich hierin gespecialiseerd hebben. Deze partijen kunnen je met betrekking tot linkbuilding beter van dienst zijn dan ik.

Desgewenst kan ik je in contact brengen met een betrouwbare linkbuilding partij. Deze jongens onderzoeken jouw markt en plaatsen vervolgens handmatig links op voor jou relevante websites. Met in de anchor tekst het zoekwoord waarvoor je gevonden wilt worden. Neem voor meer informatie over goede partijen contact met mij op.

 

Meer voorbeelden van startpagina’s zijn:

Lees meer over het nut van linkbuilding op Linkbuilding SEO. Hoe je zelf zoekmachine optimalisatie kunt doen, lees je op zelfseodoen.nl

 

Ebook 10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden

Mijn naam is Maartje Roozeboom – van beroep online tekstschrijver, van nature nieuwsgierig. Ik help je om jouw dienst overtuigend te presenteren, op een manier die jouw persoonlijkheid weerspiegelt.

Wil jij meer schrijftips? Download dan mijn gratis e-boekje ’10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden’.