SEO vs content marketing“Dus jij bent een SEO tekstschrijver? Hm…..”

Oei. Dat klonk niet goed. Maar hij ging door: “Ik heb een haat-liefde verhouding met SEO. Ik zie de noodzaak er wel van in, maar zoekmachine optimalisatie gaat toch vooral over het gebruiken van technieken om Google om de tuin te leiden. Simpele trucs die tot snelle resultaten leiden. Toch?”

Nu kon ik ademhalen. Want hier had ik een antwoord op. Dit is het antwoord dat ik hem gaf:

SEO gaat over de gebruikerservaring

In Europa, zo vertelde ik hem, gebruikt bijna iedereen Google. Bijna niemand gebruikt een andere zoekmachine.

Google bepaalt dus wat wij moeten doen om goed gevonden te worden door ons publiek. En wat wil Google? Juist: Google wil zijn gebruikers de best mogelijke gebruikservaring aanbieden.

Dat klinkt al heel anders dan goedkope trucjes en misleiding, of niet? Als je Google dus echt wilt pleasen, zorg er dan voor dat je bezoekers tevreden zijn.

SEO: de groei van Google’s kennis

In het verleden kon men Google nog wel manipuleren. Zo konden webpagina’s volgestopt worden met zoekwoorden: ‘keyword stuffing’. Tegenwoordig trapt de zoekmachine er niet meer in. En dat is maar goed ook, want echt leesbaar zijn deze teksten niet.

Een ander voorbeeld is het kopen van links. Hoe meer inkomende links, hoe beter, was het devies. Maakt niet uit waar ze vandaan komen, als er maar gelinkt is.

Wat is het er gebeurd? Google is slimmer geworden. Zelfs zo slim dat een vooraanstaand SEO specialist als Jill Whalen zich heeft teruggetrokken uit het werkveld:

“Google now works. The tricks to beat and spam Google no longer work as well. …My work here is done.”

Met andere woorden, we moeten ons niet meer richten op het toepassen van trucs. We moeten kwalitatief goede content maken en werken aan een natuurlijk backlink profiel.

SEO: relevantie, relevantie, relevantie

Zoals gezegd draait SEO tegenwoordig om de gebruikservaring.

Dat betekent niet dat je geen zoekwoordonderzoek meer moet doen. Je zult ze nog steeds op strategische plaatsen in je tekst moeten zetten. Dit blijft belangrijk, want Google bepaalt hiermee of een webtekst aansluit bij een zoekopdracht.

Maar uiteindelijk gaat het erom de zoekvraag van de bezoeker te beantwoorden. De content moet dus aansluiten bij de verwachtingen van de bezoeker. En daar is relevantie voor nodig.

Is SEO tekstschrijven dus mechanisch? Ik beantwoord die vraag met een volmondig ‘nee’.

Mijn gesprekspartner uit de introductie inmiddels ook.

Wat vind jij?

 

 

Ebook 10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden

Mijn naam is Maartje Roozeboom – van beroep online tekstschrijver, van nature nieuwsgierig. Ik help je om jouw dienst overtuigend te presenteren, op een manier die jouw persoonlijkheid weerspiegelt.

Wil jij meer schrijftips? Download dan mijn gratis e-boekje ’10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden’.

SEO: alleen voor Google of ook voor de mens?
Getagd op:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie >>

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten