Het belangrijkste ingrediënt van een overtuigende tekst: enthousiasme - Maartje is enthousiast“Ladies and gentlemen…Steve Balmer…!” Vanachter de coulissen komt een kalende, ietwat gezette man het podium op. Onder luide muziek trekt hij een sprintje en stoot met overslaande stem een oerkreet uit. Luidkeels aangemoedigd door zijn uitgelaten publiek, rent hij schreeuwend het podium rond. Er ontstaan zweetvlekken in zijn blauwe overhemd, zijn gezicht loopt rood aan. Pas als hij zeker weet dat hij de zaal méé heeft, zwakt hij zijn act af. Amechtig hijgend komt hij tot stilstand tegen de spreekstoel. Waar we naar kijken? Naar Steve Balmer, CEO van Microsoft. En hij heeft er zin in.

Dit verhaal is echt gebeurd, en laat zien wat enthousiasme teweeg kan brengen (miljoenen views op YouTube, in dit geval). En hoewel we dit energieniveau heus niet hoeven te benaderen, kunnen we er wel veel van leren.

Namelijk dat een enthousiaste presentatie ervoor zorgt dat je wordt onthouden. Oók online. Te vaak zie ik inspirerende ondernemers die online veranderen in saaie schrijvers. Hun teksten zijn gevat in zakelijke stijfheid en onbegrijpelijk jargon. Gespeend van elke vorm van enthousiasme, falen ze jammerlijk in hun poging te overtuigen. Hoe voeg je begeestering toe aan je tekst?

Ik geef je een aantal tips over het belangrijkste ingrediënt voor een overtuigende tekst: enthousiasme.

Tip 1. Schrijf zoals je praat

Denk eens na over hoe jij je klanten tegemoet treedt. Spreek je ze aan met ‘je’, of met ‘u’? Ben jij van nature wat afstandelijker, of is het bij jou al snel ouwe-jongens-krentenbrood? Er is geen goed of fout antwoord op deze vragen. Het is alleen belangrijk dat jij dicht bij jezelf blijft.

Dat doe je door te schrijven zoals je praat. Vertel in gedachten je verhaal aan een klant, en schrijf dit verhaal in exact dezelfde woorden op. Daarna lees je je tekst terug en corrigeer je eventuele kromme zinnen. Je zult zien dat je op deze manier een tekst schrijft, waarin jouw publiek je herkent. En waar het enthousiasme vanaf spat!

Tip 2. Maak het concreet en persoonlijk

Als je een voorbeeld geeft, dan gaat de informatie leven. Je blijf heel dicht bij jezelf, en bij je doelgroep. Daardoor herkennen mensen zich erin. Zo lukt het jou om iets uit te leggen, zonder terug te vallen op nietszeggende clichés of ingewikkelde vaktermen.

Een voorbeeld: Tulp Training is een taalinstituut dat onder meer taallessen aan nieuwkomers verzorgt. Ze zouden kunnen zeggen:

‘Wij willen statushouders helpen om de taal te leren.  Dat is belangrijk, want zo kunnen ze gemakkelijker integreren.’

Er is geen woord aan gelogen. Echter, ze gebruiken moeilijke en abstracte termen (statushouders? Integreren?) en de tekst ontbeert elke vorm van emotie. In plaats van deze zakelijke omschrijving zouden ze zich ook kunnen inleven in hun doelgroep. Door het heel concreet te maken, klinkt hun persoonlijke betrokkenheid erin door en gaat de tekst leven:

‘Als nieuwkomer in Nederland komt er heel veel op u af. De taal, de mensen, de omgangsvormen – alles is anders. Dat kan best beangstigend zijn. Toch is het goed om snel actief te worden. Hoe langer u stil zit, hoe moeilijker het is om mensen te leren kennen, werk te vinden en een leven op te bouwen. Tulp Training helpt u daarbij.’

Voel je het verschil?

Tip 3. Voeg tekstuele elementen toe!

Je kunt HEEL ENTHOUSIAST OVERKOMEN door hoofdletters te gebruiken. Of uitroeptekens!! Als je dit zo leest, zal je waarschijnlijk concluderen dat je hier voorzichtig mee moet zijn. Eens. Maar mits gedoseerd, kunnen dit soort tekstuele elementen bijdragen aan een gevoel van enthousiasme.

Tip 4. Gebruik sterke woorden

Ik las laatst een artikel over de beste roman allertijden. Daarin vroeg de schrijver zich af: ‘Welk boek is nu echt het beste dat ooit geschreven is?’ Dit zijn nog niet eens zulke hele sterke woorden. Maar door gebruik te maken van woorden als ‘echt’ en ‘ooit, kan je je boodschap aardig aandikken.

Je kunt ook overdrijven. Als jij jezelf online omschrijft als een ‘onwijs enthousiaste pedagogische medewerker’ die zijn collega’s ‘supertof’ vindt en die graag werkt met ‘dyslexie-toppertjes’, dan kan het zijn dat je wat minder serieus genomen wordt. Of braakneigingen oproept.

Schrijf kernachtig. Actief.

Korte zinnen in een actieve schrijfstijl. Daar klinkt energie in door. Gebruik niet meer woorden dan nodig, maar zorg er wel voor dat je het levendig houdt. Kernachtig betekent niet ‘ontdaan van alle bijvoeglijke naamwoorden’. Maar het houdt wel in dat je overbodige informatie schrapt.

Dus niet: Onze wachttijd, waarbij patiënten plaatsnemen in comfortabele kuipstoelen, is nooit langer dan 10 minuten.

Maar: Bij ons bent u binnen 10 minuten aan de beurt.

Ieder zijn eigen stijl. Welke tip past bij jou?

Zoals je ziet, kan je prima enthousiast schrijven zonder tekeer te gaan als Steve Balmer. Hij heeft zijn stijl, je de jouwe. En door bovenstaande tips toe te passen, zal het je lukken om jouw enthousiasme toe te voegen aan je boodschap.

Ik ben heel benieuwd of je een van deze tips toepast, en wat het resultaat is. Laat je het hieronder weten?

 

 

Ebook 10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden

Mijn naam is Maartje Roozeboom – van beroep online tekstschrijver, van nature nieuwsgierig. Ik help je om jouw dienst overtuigend te presenteren, op een manier die jouw persoonlijkheid weerspiegelt.

Wil jij meer schrijftips? Download dan mijn gratis e-boekje ’10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden’.