Dáárom was de workshop een succes!Vrijdag 28 februari gaven Linda van der Kwast en ik voor het eerst samen de workshop Schrijfstijl. In één dag begeleidden we vier ondernemers naar hun eigen, onderscheidende schrijfstijl. Maar er gebeurde zoveel meer!

 

Verbinding

Met een welgemikte opmerking gaf Marcel het startsein. We gingen aan de slag met onze eigen drijfveren, maar dachten hardop mee met de anderen. Daardoor ontstond er een mooie dynamiek: bijzondere gesprekken werden afgewisseld met stevige lachsalvo’s en geconcentreerde stilte. Mensen stonden open voor elkaars opmerkingen en gaandeweg zag ik denkrimpels veranderden in geïnspireerde glimlachjes.

“Wat een prachtige motivatie heb jij voor je werk,” zei de een bewonderend. “Jij grossiert in scherpe oneliners”, lachte de andere. En weer een ander keek tevreden naar haar papier en bedacht zich dat de dag veel meer had opgebracht dan een onderscheidende schrijfstijl.

Hard aan het werk tijden de workshop Schrijfstijl

 

Veel meer dan een onderscheidende schrijfstijl

Want dat is wat er gebeurde: een eigen communicatiestijl ontstaat wanneer je vanuit je eigen drijfveren gaat vertellen. Maar met het inzicht in die drijfveren weet je ook weer waarom je voor jezelf begon. Je herinnert je dat je echt iets moois te bieden hebt en dat jouw verhaal, jouw dienst of product, het verdient om onder de aandacht gebracht te worden. En die kennis geeft een energie! Daar kwamen de eerste glimlachjes vandaan. De opluchting door de bevestiging dat je echt op de goede weg zit.

Laura en Linda tijdens de workshop Schrijfstijl

 

Maar die schrijfstijl was de kroon op de dag!

Maar toen alle vier aan het eind van de dag (een deel van) hun verhaal in tekst teruglazen, werd het plezier pas echt voelbaar. Esther zag haar motivatie bevestigd in haar drijfveren. “Maar ik moet nog maar eens goed nadenken over de klanten die ik zoek”. Laura was blij met de stap die ze gezet had naar inzicht en een eigen stijl. Lineke had het gevoel dat ze haar webteksten kon gaan aanscherpen. En Marcel verbaasde zich over de eigenheid van zijn teksten.

Een mooi resultaat, hoor! Want de workshop is geen eindpunt. Het is de start van een nieuw project: het opschrijven van jouw dienst, in jouw woorden, aan jouw klant. En daar ontstaan mooie dingen uit!