Het doel van jouw tekst: waarom je je klant aan de hand wilt nemen - TekstlinQ

Elke tekst die jij schrijft heeft een doel. Maar maak jij jouw doel wel goed kenbaar aan je lezer? Is het duidelijk dat jij met jouw artikel een oproep doet om contact op te nemen? Of dat je mensen wilt interesseren voor jouw dienst of product? Vaak vinden we dat te opdringerig en houden we onze bedoelingen maar een beetje in het midden. In dit artikel vertel ik je waarom een lezer van je verwacht dat je hem aan de hand neemt, en hoe je dit het beste kunt aanpakken. Dit doe ik aan de hand van een verhaal over Leo.

 

 

Leo en de tandarts

Leo is halverwege de veertig, vierkant gebouwd en in het bezit van een ruige baard. Hij is ook bang voor de tandarts. Maar Leo heeft een gaatje, dus hij ontkomt niet aan een behandeling. Daarom gaat hij op zoek naar een tandarts bij hem in de buurt. Er blijken er twee te zijn (in het echt is de kans groter dat er 65 praktijken in zijn buurt zitten, maar dat terzijde), dus bekijkt hij beide websites.

Op de ene website, we zullen hem A noemen, ziet hij een menu, met een link naar Behandelinformatie. Hij klikt door en krijgt inderdaad informatie over behandelingen. Over kronen en bruggen, vullingen, tandvleesontstekingen en wortelkanaalbehandelingen. Niet iets waar Leo blij van wordt, maar ze weten tenminste waar ze het over hebben. Bij ‘Vullingen’ leest hij over het ontstaan van gaatjes. Leo zoekt in het menu naar Contact. Daar vindt hij het telefoonnummer.

Voorbeeld 1 - waarom je klanten aan de hand wilt nemen - TekstlinQ

Toch kijkt Leo nog even verder, op de website van praktijk B. Daar wordt hij welkom geheten. Met linkjes wordt hij uitgenodigd om meer te lezen over het team en over de behandelingen. Onderaan de pagina prijken de contactgegevens. Hé, dat is makkelijk.

Leo besluit ook hier meer te lezen over de behandelingen. Deze zijn overzichtelijk gerangschikt op aandoening. Hij kiest voor ‘Vullingen’ en leest verder.

Op de pagina wordt als eerste vermeld dat de vulling in de kleur van de tand zal zijn. “Gelukkig,” denkt Leo, “Niet zo’n metalen plak in mijn mond.” Maar hoe zit het met de behandeling? Doet die pijn? Hij leest dat de materiaalkeuze van de vulling zorgt voor minder napijn. Fijn. Moet hij een verdoving? Hij besluit het te vragen en dat kan eenvoudig, want de link naar contact staat al op de pagina. Wanneer hij de assistente aan de lijn heeft, maakt hij direct een afspraak.

Voorbeeld 2 - Waarom je je klant aan de hand wilt nemen - TekstlinQ

Waarom Leo kiest voor praktijk B en niet voor praktijk A?

  • Praktijk B is uitnodigend
  • Ze bieden hem steeds een volgende stap aan. Vanaf de homepage naar de behandelingen, naar informatie over Vullingen en naar Contact.
  • Ze geven hem antwoord op de vragen die hij heeft. Dat is anders dan bij praktijk A, die volstaat met algemene informatie over tandbederf.

Het valt op dat Leo geen moment het gevoel heeft dat de aanpak van praktijk B opdringerig is. Sterker nog, hij vindt het prettig om aan de hand genomen te worden. En zeg nou zelf, er iemand naar jouw praktijk belt, dan wil je toch ook dat hij informatie krijgt waar hij wat aan heeft? Dat hij vriendelijk toegesproken wordt en een afspraak aangeboden krijgt?

De verwachtingen van jouw publiek

Veel mensen zijn voorzichtig met het aan de hand nemen van hun online bezoekers. Maar die bezoekers hebben haast. Ze hebben een probleem en willen dat zo snel mogelijk oplossen. Als jij hen daarbij kan helpen, graag. Daarom zijn ze naar jouw website toegekomen.

Laat ze dan niet zelf uitvinden hoe jouw menu werkt, of waar ze informatie kunnen vinden. Bedenk welke informatie ze zouden willen hebben, en bied dat aan. Liefst in een volgorde waarop ze tot een beslissing kunnen komen. Bijvoorbeeld door van algemene informatie naar een aanbieding te gaan. Bied altijd een volgende stap aan, ook al lijkt die stap nog zo overduidelijk.

Wees er voor je bezoeker!

Jouw verwachtingen ten aanzien van je website

Andersom geredeneerd besteed je veel tijd aan het schrijven van webpagina’s en blogartikelen. Daar wil je dan toch iets mee bereiken? Maak dat duidelijk!

  • Wil je jouw bezoekers informeren, zodat ze jouw gaan waarderen om je expertise? Bied ze een volgend artikel aan.
  • Wil je dat ze lid worden van je nieuwsbrief? Bied ze een gratis e-boek, korting of iets anders waarmee je ze motiveert om zich in te schrijven.
  • Wil je dat ze contact opnemen of een afspraak maken? Vermeld dan expliciet jouw contactgegevens, of bied ze een link aan naar je contactpagina.

 

Ebook 10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden

Mijn naam is Maartje Roozeboom – van beroep online tekstschrijver, van nature nieuwsgierig. Ik help je om jouw dienst overtuigend te presenteren, op een manier die jouw persoonlijkheid weerspiegelt.

Wil jij meer schrijftips? Download dan mijn gratis e-boekje ’10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden’.