Ik haat marketing! Foto Steve Harvey @trommelkopfEen tijdje geleden zat ik bij een ondernemersclub. Zo’n twintig mensen trokken fanatiek van leer. Ik luisterde in stilte.

“Marketing is eigenlijk een vorm van manipulatie,” riep er één. “Je dringt een ander iets op!” riep een ander. Om mij heen werd instemmend geknikt. “Zonde van mijn tijd,” verklaarde mijn buurvrouw. Ik dook wat meer in elkaar, in de hoop dat ik niet zou opvallen.

De sfeer kwam er nu goed in. “Ik heb zo’n hekel verkopen!” Dat laatste woord werd zo ongeveer uitgespuugd. “Het past niet bij mij en ik kán het ook gewoon niet.” De consensus rondom mij was nagenoeg tastbaar. Het leek mij een goed moment voor een toiletbezoek.

Maar toen ik op handen en voeten de zaal uitkroop, kreeg de coach die het gesprek begeleidde mij in de gaten. “Maartje!” Ze keek me geamuseerd aan, wetend dat ik er een iets andere mening op nahoud. “Kun jij vertellen wat jij er van vindt?”

Het werd stil. Ik kwam overeind… OK, ik kroop niet echt op handen en voeten (dat zou teveel zijn opgevallen). Ik keek de groep aan. Als één wezen, verenigd in een gezamenlijke overtuiging, keken ze terug.

Gulp. “Ik, ehm…ik zie marketing als een kans om een ander te helpen”.

Het bleef stil. Een publieke afstraffing bleef uit. Gevoed door hun onverwachte interesse, begon ik aan mijn verhaal.

“Je hoeft geen gladde marketingpraat uit te kramen om klanten te werven”

Marketing = meedenken

Als je het mij een paar jaar geleden zou hebben gevraagd, zou ik je hebben gezegd dat netwerken niet bij mij hoort. En verkopen al helemaal niet, want ik houd geen glad verhaal en ik strooi niet met visitekaartjes.

Maar sinds ik als ZZP’er werk, weet ik beter. Ik blijk namelijk enorm nieuwsgierig te zijn. Regelmatig knoop ik een praatje aan, of dat nu op het schoolplein is, bij de tandarts of op een netwerkbijeenkomst. En de onderwerpen zijn al even veelzijdig. Werk, kinderen, de vakantiebestemming: ik vind het fascinerend om te luisteren naar wat iemand bezig houdt, om te concluderen dat we uiteindelijk allemaal op elkaar lijken. Het geeft mij het gevoel verbonden te zijn met de ander.

Als het me lukt om een tip te geven, of mijn gesprekspartner te koppelen aan iemand anders uit mijn netwerk, dan word ik daar blij van.

Waarom ik dat zo leuk vind, weet ik niet zo goed. Ik denk dat het te maken heeft met een hervonden gevoel van optimisme. Na jaren van onzekerheid, angst zelfs, om afgewezen te worden, heb ik ontdekt dat mensen een luisterend oor en oprecht advies waarderen. Dat ik iemands verhaal in zijn woorden mag opschrijven, inclusief de overtuiging die hij wellicht niet durft toe te voegen, werkt als een “win-win”. Ik blij, zij blij, zeg maar.

Maar het resultaat is bijzonder, want soms komen mensen bij mij terug. Dan vragen ze hulp bij het tekstschrijven, of ze sturen iemand naar mij door. Dat is zo bijzonder, omdat dat nooit het doel is. Zoals gezegd geniet ik van de verbondenheid. Maar gaandeweg heb ik geleerd dat ik, door mezelf te zijn en vanuit mijn eigen interesse te handelen, mensen aan mij kan binden. Als ik me niet vergis, maakt dat iemand tot een succesvol netwerker. En verkoper.

Dus marketing is leuk?

“Hetzelfde doe ik online,” besloot ik. “Ik vertel in blogs hoe ik de dingen doe en ik laat zien wat dat heeft opgeleverd. Daar blijft het bij, geen gebakken lucht, geen poeha. Maar het is meer dan voldoende; de schoorsteen rookt nog steeds.”

Mijn publiek leek niet geheel overtuigd. Nee, als je je er jaren tegen hebt verzet, wordt marketing niet ineens leuk. Maar er kwamen scheuren in hun weerstand. Scheuren die de coach tijdens de rest van de bijeenkomst verder vergrootte. Zij bevestigde dat je geen gladde marketingpraat hoeft uit te kramen om klanten te werven. Dat je beter heel dicht bij jezelf kunt blijven om overtuigend te zijn. Ik voelde me gesterkt door haar steun. Maar inmiddels moest ik echt naar de wc. Met opgeheven hoofd liep ik de zaal uit.

 

 

Ebook 10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden

Mijn naam is Maartje Roozeboom – van beroep online tekstschrijver, van nature nieuwsgierig. Ik help je om jouw dienst overtuigend te presenteren, op een manier die jouw persoonlijkheid weerspiegelt.

Wil jij meer schrijftips? Download dan mijn gratis e-boekje ’10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden’.