5 tips voor goede blogonderwerpen
Het is niet altijd gemakkelijk om goede onderwerpen voor je blog te verzinnen. Maar met de tips die ik in dit artikel deel, verzamel je snel een uitgebreide lijst. Wedden dat het dan ineens leuk wordt om jouw expertise te delen?

Even terug naar het begin

Voordat ik in de tips duik, wil ik eerst terug naar het begin: waarom zou je eigenlijk blogberichten schrijven?

Bloggen is een uitstekende manier om in contact te treden met je doelgroep. Door regelmatig waardevolle informatie te delen, leren mensen je kennen en vertrouwen. Jij wordt de autoriteit op wie zij leunen. Bovendien zorgen jouw kattenbelletjes ervoor dat je top-of-mind blijft. Wanneer je lezers eraan toe zijn om een product of dienst te kopen, zullen ze bij jou aankloppen.

Een andere reden om te bloggen heeft te maken met Google. De zoekmachine houdt van actuele websites. Als je regelmatig wat nieuws op jouw website plaatst, wordt je beloond met een hogere positie in de zoekresultaten. Zeker als je ook nog met zoekwoorden werkt. Een betere vindbaarheid zorgt voor meer bezoekers en meer bezoekers ziet Google als blijk van relevantie. Ook dit verbetert je zoekresultaten…afijn, zie je de opwaartse spiraal?

Dáárom bloggen we met z’n allen.

Waar moet ik over schrijven? 5 tips voor goede blogonderwerpen

Hoe kies je een goed onderwerp voor je blog? 

Het antwoord op de vraag hoe je een goed onderwerp voor je blog kiest, is: schrijf over thema’s die jouw doelgroep aanspreken. Achterhaal welke vragen zij hebben, tegen welke problemen zij aanlopen of welke inspiratie zij zoeken. Dát zijn de onderwerpen waarover je een blog wilt schrijven.

 

1. Vraag het!

De meest voor de hand liggende tip is dus om met je klanten in gesprek te gaan. Vraag hen welke informatie zij zoeken. Of beter gezegd: vraag hen waarmee zij worstelen. Dan weet jij welke met welke blogonderwerpen jij hen kunt helpen.

 

2. Maak een mindmap

Nu je de basis van je onderzoek hebt, kun je alle mogelijke blogonderwerpen die je te binnen schieten in een mindmap verwerken. Dat kan op papier, maar je kunt ook een gratis account aanmaken op mindmeister.com.

 

3. Vraag het aan Het Publiek

De Engelstalige website answerthepublic.com geeft je interessante aanvullingen op je eigen mindmap. Je voert eenvoudig een woord in en krijgt vervolgens precies de vragen te zien die mensen intypen in Google en Bing.

 

4. Bekijk je webstatistieken

In Google Analytics zie je welke woorden in de zoekfunctie van je website zijn ingetypt. Ga hiervoor naar de tab Gedrag/Site-content/Alle pagina’s`. In de zoekbox typ je de code in waarmee zoekopdrachten in je website worden gestart. Meestal is dit ‘/?s= ‘.

Zitten er woorden of vragen bij die je met je site nog niet beantwoordt? Dan heb je een interessant onderwerp voor jouw blog te pakken.

 

5. Onderzoek concurrenten, congressen en vakliteratuur

Waar schrijven je concurrenten over? Welke onderwerpen worden tijdens congressen behandeld? Wat wordt er besproken in boeken en vakbladen?
De antwoorden op deze vragen geven je een hele reeks mogelijke blogonderwerpen!

 

6. Doe een zoekwoordenonderzoek

De laatste stap naar goede blogonderwerpen zet je door een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Ga hiervoor naar Google Keyword Planner. Hier krijg je niet alleen inzicht in de blogonderwerpen, je achterhaalt ook exact de manier waarop jouw doelgroep de zoekvraag verwoordt.

Door met die woorden te werken, vergroot je de vindbaarheid van je website in Google. Maar minstens zo belangrijk is dat klanten het woordgebruik (onbewust) herkennen. Dit vergroot het vertrouwen in jouw informatie – je lezers voelen zich aangesproken.

Overigens geef ik een eendaagse workshop, waarin je leert hoe je een grondig zoekwoordenonderzoek uitvoert. Lees meer over de workshop SEO-schrijven.

 

Gratis blog template

Gratis e-book Hoe schrijf je een blog?Zoek je een blog template, zodat je niet steeds hoeft te bedenken hoe je een blogbericht schrijft?

Download dan dit gratis e-book Hoe schrijf je een blog?. Daarin lees je:

  • hoe een blogbericht inzet om (potentiële) klanten aan je te binden.
  • hoe je achterhaalt wat de informatiebehoefte van je lezers is.
  • hoe je een blog schrijft: je krijgt een template waarmee je keer op keer overzichtelijke blogberichten schrijft.

Doen hoor, het maakt bloggen zoveel gemakkelijker!