Online Marketingstrategie - De Online ScorecardIn eerste instantie wilde ik laten zien hoe een online marketingstrategie tot stand komt. Dit deed ik aan de hand van het boek De Online Scorecard, van Joost Steins Bisschop en Geert-Jan Smits.

Echter, al doende heb ik een belangrijke conclusie getrokken. En eigenlijk was die redelijk voor de hand liggend: je kunt geen strategie bespreken zonder concurrentiegevoelige informatie te delen.

Omdat ik die informatie dus achterwege liet, werden de teksten in mijn ogen te oppervlakkig. Ze voegden te weinig waarde toe voor jou, mijn website bezoeker.

Daarom heb ik ze weggehaald en zal ik in deze post volstaan met het bespreken van het boek De Online Scorecard. Wat dat is nog steeds de moeite waard!

Hierbij:

Ontwikkeling van een online marketingstrategie: De Online Scorecard als leidraad

Het boek geeft een goed overzicht van de inzichten die nodig zijn om tot een online marketingstrategie te komen.

Daarbij verliest het zijn doel niet uit het oog; de uitleg is kort en bondig en wordt snel opgevolgd door concrete adviezen en praktijkvoorbeelden.

De opbouw van het boek

Het gehele traject wordt behandeld, van het formuleren van de organisatiedoelstellingen tot het inzichtelijk maken van de resultaten. Daarom is het een prachtige leidraad aan de hand waarvan een online marketingstrategie ontwikkeld kan worden.

Steins Bisschop en Smits houden een logische opbouw aan; ze beginnen met de strategie van het bedrijf. De SWOT analyse wordt kort aangestipt en ze kijken zowel naar basisstrategieën, businessmodellen en verdienmodellen. Door hun stappen te volgen, kom je uit op de formulering van bedrijfsdoelstellingen, en daarop gebaseerd, van de online missie.

De online missie leidt tot het benoemen van online doelstellingen. De doelstellingen worden voorzien van succesfactoren en indicatoren.

En daarin zit hem de kracht van dit boek: waar anderen blijven hangen in vage bewoordingen, breken de schrijvers van De Online Scorecard de doelen op in behapbare stukken. Ze geven inzicht in de onderdelen waarnaar gekeken kan worden en maken die meetbaar.

Je krijgt dus handvatten aangeboden om de strategie mee uit te voeren.

Ik gebruik dit boek om inzicht te krijgen in wat een organisatie drijft. Wat zij belangrijk vinden en waar we dus de nadruk op moeten leggen wanneer we een marketingstrategie of een content strategie ontwikkelen.

Het enige minpunt in de nieuwste versie van dit boek, is dat echte voorbeelden van Scorecards ontbreken. Ik had graag gezien hoe partijen als Bol.com hun resultaten weergeven. Maar dat is overkomelijk: we kunnen ook zelf bepalen hoe we resultaten en verbeterpunten visualiseren.

Mocht je bezig zijn met het ontwikkelen van een online marketingstrategie, dan beveel ik De Online Scorecard van harte aan!

Heb jij dit boek gelezen?

Dan ben ik erg benieuwd naar jouw reactie. Ben je het eens met mijn bespreking? Heb je aanvullingen? Andere inzichten? Je kunt ze onderaan dit blog achterlaten.

 

 

Ebook 10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden

Mijn naam is Maartje Roozeboom – van beroep online tekstschrijver, van nature nieuwsgierig. Ik help je om jouw dienst overtuigend te presenteren, op een manier die jouw persoonlijkheid weerspiegelt.

Wil jij meer schrijftips? Download dan mijn gratis e-boekje ’10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden’.