SEO vs content marketing: wat is het verschilDe termen zoekmachine optimalisatie (SEO) en content marketing worden nogal eens door elkaar gebruikt.

Zo lees ik vaker over “SEO vs content marketing”, en dat ze “geen concurrenten van elkaar zijn”. Bijvoorbeeld in dit blogen in dit. Maar wat is het verschil tussen beide termen? Wat houden ze eigenlijk in?

Laten we het eens bekijken.

Content marketing vs SEO

Met content bedoelen we alle informatie die op een website te vinden is: in tekst, afbeelding of video, en gericht informeren, appeleren of activeren.

Door goed zoekwoordonderzoek te doen, leer je wat er speelt bij je klant. Welke vragen hebben zij en waar hebben ze behoefte aan? Met die kennis kan je content ontwikkelen die je website bezoekers waarderen. Misschien zelfs zodanig dat ze aan jou denken wanneer ze een aankoop overwegen.

De content zet je op je website en deel je via social media, een e-newsletter, of op een andere manier. Zo worden bestaande bezoekers geactiveerd om opnieuw je site te bezoeken. En worden anderen geïnteresseerd om ook eens een kijkje te nemen. Deze activiteit heet content marketing.

Maar wacht even? Bij content marketing doe je zoekwoord onderzoek. Dit is toch juist belangrijk bij SEO?

Dat klopt.

SEO vs content marketing

Zoekmachine optimalisatie betekent niets meer en niets minder dan het optimaliseren van een website, zodat deze goed wordt gevonden in Google.

 

Je zult aan de eisen van Google moeten voldoen, want de zoekmachine bepaalt of hij jouw webpagina’s boven aan de resultatenpagina plaatst, of lager.

 

En wat wil Google? Google wil zijn klanten websites aanbieden die hen een goede gebruikservaring bieden.

 

Deze gebruikservaring is opgebouwd uit grofweg 3 pijlers:

1. Techniek
2. Content
3. Autoriteit

 

SEO: de technische kant

Een goede gebruikerservaring op een website houdt in dat deze snel reageert. Dat hij overzichtelijk is, en dat hij de vraag van de bezoeker beantwoordt. Om dat laatste te bewerkstelligen, dient de pagina uit heldere code te zijn opgebouwd. Immers, dan kan Google de pagina goed indexeren en bepalen of de website aansluit bij de zoekopdracht.

 

SEO: de content

Zie hier, het antwoord op de beginvraag: Content marketing valt onder zoekmachine optimalisatie. SEO vs content marketing bestaat dus niet.

 

Door relevante informatie te bieden, dus informatie die de zoekvraag van de gebruiker beantwoordt, bied je een goede gebruikerservaring. En dat waardeert Google met een hogere positie in de zoekresultaten.

 

SEO: autoriteit

Nog even de uitleg van de laatste, zeker niet onbelangrijke pijler: autoriteit. Daarmee worden websites bedoeld die veel bezoekers krijgen. En waar andere sites naar linken die over hetzelfde onderwerp gaan. Websites die zelf wellicht ook als belangrijk worden beschouwd door Google.

 

Onder deze pijler valt Linkbuilding. Deze term is de afgelopen jaren besmet geraakt. Dat kwam doordat men trucjes probeerde toe te passen om Google om de tuin te leiden. Een goed voorbeeld ‘keyword stuffing’, het volstoppen van je tekst met een zoekwoord. Of door links te kopen.

 

Je kunt je voorstellen dat Google deze praktijken niet waardeert. Het spammen van tekst met zoekwoorden maakt de tekst onleesbaar. En aan irrelevante links hebben je bezoekers niets.

 

Dus Google paste zijn algoritmes aan om nóg beter te kunnen beoordelen of een site de bezoeker helpt.

 

Linkbuilding annu nu is dan ook: zorgen voor links van en naar relevante websites die zelf ook goed beoordeeld worden door Google.

 

Als jouw website in het netwerk van overeenkomstige websites past, en er actief deel van uitmaakt, dan vindt Google dat je autoriteit hebt.

 

Conclusie

Samengevat is content, en daarmee content marketing, een onderdeel van SEO. Er is dus niet zoiets als ‘SEO vs content marketing’.

 

Door je te richten op de techniek, de inhoud en de markt waarin je actief bent, voldoe je aan de 3 pijlers van zoekmachine optimalisatie. En wordt je beloond met een hogere positie in Google.

 

Nabrander

Nog 1 nabrander: SEO gaat over het optimaliseren van de website voor Google. Als Google maar tevreden is, is het devies. Betekent het dan dat wij de menselijke bezoeker kunnen negeren?

 

Dat wordt nogal eens geconcludeerd, maar ik ben het daar niet mee eens. Lees hier mijn blog waarom ik uitleg dat het uiteindelijk allemaal gaat om de gebruikservaring van de mens.

 

 

Ebook 10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden

Mijn naam is Maartje Roozeboom – van beroep online tekstschrijver, van nature nieuwsgierig. Ik help je om jouw dienst overtuigend te presenteren, op een manier die jouw persoonlijkheid weerspiegelt.

Wil jij meer schrijftips? Download dan mijn gratis e-boekje ’10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden’.