U of jij? De moeilijke keuze van 2 huisartsenU of jij? Hoe je online je klanten aanspreekt, hangt af van hoe je dat ‘in het echt’ doet. Kies je voor ‘je’ en ‘jij’? Of houd je het liever bij het formelere ‘u’? Dat die vraag bedrieglijk eenvoudig kan zijn, blijkt uit het volgende verhaal, over twee huisartsen die persoonlijke zorg nastreven.

De hoofdrolspelers: Marieke en Marloes

Half oktober kwamen we bijeen in Café Hier en Daar, aan de Zwolse Vismarkt. Twee huisartsen met een uitgesproken wens om voor zichzelf te beginnen. En ik.

Een van die twee is trouwens ook een goede vriendin van mij. Dus bestelden we een koffie (macchiato, inderdaad) en vertelden Marloes en Marieke over de drukte die het starten van een eigen huisartsenpraktijk met zich meebrengt. Verbouwen, logo-ontwikkeling, keuken uitkiezen, website laten maken, apparatuur bestellen, cliënten werven…de kringen onder de ogen spraken boekdelen. Evenals de schittering erín, overigens: een kleinschalige praktijk waar de lijntjes kort zijn, de zorg persoonlijk en professioneel. Ze hebben een duidelijke visie, en die is al het werk dubbel en dwars waard.

Ook over de inrichting van de praktijk hebben ze duidelijke ideeën: warme kleuren weerspiegelen hun vriendelijke houding, open ruimtes staan voor hun transparante werkwijze. Als ik in Stadshagen had gewoond, had ik het wel geweten.

Maar over de tone of voice, en het gebruik van u of jij op de website, waren ze een stuk minder zeker.

De strategische sessie: het wordt ‘jij’

In samenspraak met bureau Afslag Zuid hadden ze een uitgebreide strategische sessie gehad. Daaruit kwam hun persoonlijke aanpak naar voren. Evenals hun oprechte interesse en de veilige omgeving die zij hun patiënten bieden.

De conclusie was duidelijk: ze zouden hun publiek aanspreken met ‘je’ en ‘jij’. Dat doen ze toch al bijna altijd en het past perfect bij hun informele opstelling.

Maartje in de bocht: maar wat als…?

Maar daar zat ik. Met de frisse blik van de buitenstaander vroeg ik me hardop af of dat wel zo verstandig was, zo’n informele toon. Want, zo redeneerde ik: als huisarts zal je een professionele afstand tot je patiënten moeten bewaren. En hoe zit het met de patiënten uit het nabijgelegen Zonnehuis? Waarderen ouderen zo’n directe manier van aanspreken wel?

Ik zag ze twijfelen, Marieke en Marloes. En ze gingen om.

Eventjes.

U of jij: kiezen tussen conventie of eigenheid

Want de volgende dag wees strateeg Marcel ons op de gevolgen van hun keuze: het logo, met pay-off, was al ontwikkeld en gedeeltelijk gedrukt. ‘Jouw huisartsenpraktijk’ stond al op T-shirt en stationary.

Bovendien was de jij-keuze een weloverwogen uitkomst van de strategiesessie geweest. Het benadrukte de eigenheid van Marloes en Marieke. Waarom daar nu aan twijfelen? De huisartsen gingen opnieuw om.

En ik? Ben ik om? Inmiddels wel. Mijn gevoel zei me dat het goed is om te voldoen aan de beleefdheidsconventie binnen geneeskunde. Tegelijkertijd snapte ik de behoefte aan een persoonlijke presentatie. Daarom ging ik mee in de beslissing en schreef ik met liefde hun teksten in de jij-vorm. Als ik die nu teruglees, zie ik dat het klopt. De jij-vorm klopt bij de foto’s, de huisartsen, bij het totaalplaatje.

Het is onconventioneel, en ik moest wennen. De keuze was voor mij moeilijker dan voor Marloes en Marieke! Maar het is mooi om te zien hoe passend ‘anders’ kan zijn. En de reacties van patiënten zijn navenant. Niet verrassend eigenlijk. Want wie wil er nu niet omringd worden met de persoonlijke zorg van Beumer en Schoenmakers?

 

 
Ebook 10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden

Mijn naam is Maartje Roozeboom – van beroep online tekstschrijver, van nature nieuwsgierig. Ik help je om jouw dienst overtuigend te presenteren, op een manier die jouw persoonlijkheid weerspiegelt.

Wil jij meer schrijftips? Download dan mijn gratis e-boekje ’10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden’.