Een blog beginnen is óók belangrijk voor zorgprofessionals! Ik geef je 3 redenen om te starten. Handig als je twijfelde om te gaan bloggen, maar ook om jouw leidinggevende te overtuigen van de noodzaak!

Een blog beginnen - to do lijstje“Au!” met een harde klap valt mijn vriendin van haar fiets, op het natte wegdek. Haar jas is gescheurd, er zin een schaafwond op haar hand. Het lijkt mee te vallen, maar de volgende dag staat ze, haar arm ondersteunend, op het schoolplein. “Gelukkig niet gebroken,” licht ze toe. “Maar ik moet me morgen melden bij de fysio.”

Sarah komt uit Zwolle. En alleen al in deze mooie Hanzestad bevinden zich 49 fysiotherapiepraktijken. Deze zorgprofessionals krijgen hun klanten voor een deel ‘via-via’. Maar de meeste patiënten zoeken een praktijk via internet. Ze doen een zoekopdracht en degene die het eerst ‘naar boven’ komt in de zoekresultaten, kan rekenen op een telefoontje.

49 fysiotherapiepraktijken. 65 tandartsen. 25 diëtisten. Hoe scoor jij in Google?

Wat voor fysiotherapeuten geldt, geldt ook voor tandartsen. Voor diëtisten, coaches, logopedisten en verloskundigen. Al deze beroepsgroepen hebben te maken met concurrentie. Ze krijgen hun klanten via mond-op-mond reclame, of via een foldertje bij een andere zorgaanbieder. Ze zijn dus afhankelijk van anderen. En dat terwijl hun clientèle zelf, via internet, op zoek gaat! Als zorgaanbieder doe je er dus goed aan om aan jouw online presentatie te werken. Want daarmee scoor je snel hoger in Google en zal je naamsbekendheid toenemen.

Nu hoor ik je denken: “Een online presentatie klinkt als veel werk.” Maar is dat wel zo? De concurrentie in de echte wereld is vrij groot, maar online lijkt dat niet het geval. De meeste zorgprofessionals volstaan met een eenvoudige website. Daarop staan contactgegevens, foto’s van het team en openingstijden. Veel meer is er niet te vinden.

Dan is het dus gemakkelijk om hoger in Google te komen dan je concurrenten. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Door een blog te beginnen .

Je laat mensen online al met je kennismaken

Maar je vindbaarheid in Google is niet de enige reden om te starten met een blog. Ik geef je ter uitleg een voorbeeld: een van mijn klanten is een hoofdpijncoach. Zij schrijft in haar blog over de problemen en vragen van haar klanten. Bijvoorbeeld ‘Spierspanningshoofdpijn symptomen’ of ‘Wat te doen tegen hoofdpijn?’. Mensen die een oplossing zoeken voor deze klachten, zullen geïnteresseerd zijn in de adviezen. En mochten ze er zelf niet uitkomen, dan kennen ze al iemand die ze om hulp kunnen vragen.

Want door haar tips zijn ze Gretha gaan vertrouwen en waarderen. Zij zullen eerder voor haar kiezen dan voor een coach die ze nog helemaal niet kennen. Naast een goede positie in Google is dit nog een belangrijke reden om een blog te beginnen.

Jouw schrijfstijl weerspiegelt de sfeer in je praktijk

Bij mijn weten wordt er door Zwolse fysiotherapeuten nog niet actief geblogd. Een gemiste kans! Want door te schrijven over dagelijkse situaties, schets je een beeld van je aanpak en van de sfeer in je praktijk.

Dit is niet alleen een ideale manier om je te onderscheiden. Je trekt er ook mensen mee aan die zich aangesproken voelen. Klanten die bij jou passen, dus. De Jong Fysio uit Ede weet zijn persoonlijkheid goed over te brengen via zijn blog. Lees het maar eens.

Een blog beginnen is niet moeilijk: begin maar eens met schrijven

Maar waar schrijf je dan over? Toen ik voor Dierenkliniek Ittersum begon, baseerden we onze onderwerpen op de behandelingen die de kliniek aanbiedt. Bijvoorbeeld ‘Kat castreren’ en ‘Inenting hond’. Omdat de kliniek als een van de weinige dierenartsen online actief was, zagen ze direct resultaat: in één kwartaal kregen ze bijna 37% meer bezoekers op hun website (en 11.5% meer contactaanvragen).

Zoals ik hierboven al schreef, kan je je ook richten op het beantwoorden van vragen van klanten, of het bieden van oplossingen voor hun problemen. Wat ook goed werkt, is het vertellen van (geanonimiseerde) verhalen. In die verhalen verweef je dan tips of adviezen. Zo is je artikel relevant voor je lezers, terwijl je het ook persoonlijk houdt.

Tip: bedenk elke dag een mogelijk onderwerp om over te schrijven en schrijf alle ideeën op. Zowel de goede als de slechte. Je zult zien dat het dan steeds gemakkelijker wordt om thema’s te verzinnen. De beste gebruik je voor je artikelen.

Zoekwoordenonderzoek

Als je al begonnen bent met schrijven, dan ben je misschien toe aan de volgende stap: het optimaliseren van jouw blogartikelen voor Google. In dit artikel lees je een aantal praktische tips. Maar onthoudt: hoe belangrijk zoekwoorden ook zijn, ‘epische content’ in de vorm van tips en adviezen, is nóg belangrijker. Hoe je dat voor elkaar krijgt, lees je in dit gratis e-boekje.

Overigens is Sarah inmiddels hersteld van haar val. Zes behandelingen volstonden om haar schouder weer soepel en pijnvrij te krijgen. Sarah vond haar fysiotherapeut op internet en beveelt hem nu via mond-op-mond reclame aan in haar omgeving.

Ben jij overtuigd en ga je een blog beginnen? Laat het hieronder weten!

 

 

Ebook 10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden

Mijn naam is Maartje Roozeboom – van beroep online tekstschrijver, van nature nieuwsgierig. Ik help je om jouw dienst overtuigend te presenteren, op een manier die jouw persoonlijkheid weerspiegelt.

Wil jij meer schrijftips? Download dan mijn gratis e-boekje ’10 gouden schrijftips om klanten te trekken en te behouden’.